Websiteverkeer gezakt?
Wat kan mogelijke oorzaken zijn en wat kun je eraan doen?
Je hebt een eigen website en werkt er hard aan om deze te verbeteren zodat je meer bekendheid krijgt en beter gevonden wordt door je huidige en toekomstige klanten. Wat je dan wilt is dat je een stijgende lijn ziet in de hoeveelheid websiteverkeer en daarmee in de hoeveelheid bezoekers. Want hoe meer website bezoekers je krijgt, des te meer gelegenheid je hebt om deze mensen aan je te binden en te verleiden om jouw producten en diensten af te nemen.
Niets is zo frustrerend als dat na het creëren van een mooie site voor je bedrijf, je ineens ziet dat het verkeer omlaaggaat of inzakt. Wat zou hiervan de reden kunnen zijn?
In deze blogpost sta ik stil bij een aantal factoren die kunnen meespelen waardoor je websiteverkeer omlaaggaat of ineens is ingezakt. Zodat je de volgende keer niet meteen in paniek raakt en je weet wat je hieraan kunt doen. Ook neem ik je mee in wat je kunt doen om het aantal bezoekers op je site weer te laten toenemen.
Hoe ontdek je dat er wat aan de hand is? Je websiteverkeer visualiseren
Data visualisatie van je website verkeer maakt het mogelijk om trends en patronen daarin te ontdekken. Op die manier zie je of er plotselinge veranderingen zijn of dat er een geleidelijke trend gaande is.
Je zult dus een of ander analytics tool moeten hebben die data over je website bijhoudt. Google biedt daarvoor onder andere Google Search Console en Google Analytics 4. Daarnaast zijn er talloze andere SEO tools die jouw data inzichtelijk kunnen maken. In deze blogpost benoem ik bijvoorbeeld SEMRush. Maar je hebt ook anderen zoals Ahrefs, Moz, SERanking e.a.
Onderstaand grafiek laat voorbeelden van patronen zien die men heeft ontdekt bij websiteverkeer met daarbij de achterliggende reden.
Patronen van websiteverkeer
Wat nuttig is om na te gaan wat de algehele trend is van jouw websitevekeer is, is door de grafieken te bekijken vanuit verschillende periodes. Zo kan een overzicht van 1 week laten zien dat de website verkeer een stijgende lijn heeft terwijl over een half jaar gezien dat de trend dalend is geweest.
Grafiek laat een opwaartse trend zien
… maar op lange termijn is de trend dat websiteverkeer aan het inzakken is
We kunnen de factoren die de oorzaak kunnen zijn van het verlies van websiteverkeer verdelen in een aantal categorieën. Namelijk, algoritmische veranderingen, aanpassingen die je hebt gedaan aan je website, opgelegde sancties aan jouw website, veranderingen in de markt c.q. concurrenten en fluctuaties van zoekwoordvolume en ranking.
1. Algoritmische veranderingen
Zoekmachines zijn zeer geavanceerde systemen die allerlei algoritmes toepassen en subsystemen inzetten om te bepalen welke posities websites en hun content zullen krijgen op de ranglijst (SERP). Google stelt dat ze dagelijks zoveel veranderingen toepassen aan hun algoritmes om ervoor te zorgen dat gebruikers de beste antwoorden krijgen op de zoekopdrachten die ze opgeven.
Deze algoritmische veranderingen zijn vaak klein van aard. Maar hele grote updates worden door Google als core updates bestempeld. Dat houdt in dat deze veranderingen zo groot zijn dat ze een grote impact kunnen hebben op websites.
Veel website-eigenaren zijn dan ook gespannen wanneer Google zoiets doorvoert omdat in het verleden is gebleken dat veel websites daaraan kunnen lijden. Denk bijvoorbeeld aan het verliezen van hun posities op de ranglijsten met hun zoekwoorden en daarmee verlies van essentieel websiteverkeer.
Volatiliteit die van invloed kunnen zijn op de rankings van je zoekwoorden.
Impact van AI
Een zeer belangrijke en recente verandering als het gaat om subsystemen is de opkomst van AI oftewel kunstmatige intelligentie. Deze trend is zo sterk in opkomst dat Google hier vol op inzet en daar zelfs hun Google algoritmes en SERP op gaat aanpassen. Het is dan zaak om te weten welke veranderingen doorgevoerd worden en welke impact dat op jouw website heeft.
Wat kun je als website-eigenaar nog meer doen? Door op de hoogte te blijven van wat Google belangrijk vindt en dat je met deze veranderingen meegaat. Je website aanpassen aan wat Google belangrijk vindt zodat jouw website veilig en betrouwbaar blijft. Wat helpt is om Google te raadplegen wanneer zij weer een core update doorvoert. Google houdt een dashboard bij waarin ze aangeven wanneer er core updates zijn op hun algoritmes.Verder is het goed om actuele informatie op het gebied van online marketing in de gaten te houden.
Google Search Status Dashboard – Indexing issue
Google Status Search Dashboard: https://status.search.google.com/summary
https://developers.google.com/search/help/status-dashboard
2. Zelfverrichte aanpassingen aan website
We zijn frequent bezig met het aanpassen en updaten van onze website. Denk aan het toevoegen van nieuwe content, aanpassingen aan de look & feel, nieuwe plug-ins zodat er meer features beschikbaar komen etc.
Soms voeren we deze aanpassingen door zonder echt te weten wat voor impact dat heeft op de website. Dat weten we pas wanneer ze werkelijk zijn doorgevoerd en wat het resultaat ervan dan is.
Soms kan je door het aanbrengen van veranderingen er onbedoeld voor zorgen dat minder bezoekers je website vinden. Een manier om te voorkomen dat aanpassingen dit ongewenste effect hebben is, om in kaart te brengen wat het effect is van aangebrachte wijzingen op een aparte testwebsite.
Vooral bij kleinere websites is het niet te doen om een aparte testwebsite te hebben waar je juist eerst al deze aanpassingen doorvoert en test of alles nog goed werkt, voordat je dit op de live productie website toepast. Bij grotere ondernemingen zie je dat dergelijke testomgevingen er zijn maar dan nog kun je niet alles van tevoren voorzien.
Wat kun je hieraan doen?
Een logboek bijhouden van aanpassingen die gedaan zijn op je website. Zodat je achteraf terug kunt zien welke veranderingen zijn doorgevoerd. Het toevoegen van een blogpost zal een minder grote impact hebben op de werking van de website dan het installeren van een nieuwe plug-in voor bijvoorbeeld caching of het veranderen van de lay-out van de website. Een verkeerde instelling op dat niveau kan ervoor zorgen dat de website niet goed werkt, waardoor er geen bezoekers meer op je website komen.
Daarnaast is het goed om, wanneer je de veranderingen hebt doorgevoerd op je website, te testen of alles nog naar behoren werkt. Een handige manier hiervoor is: open een incognito browsersessie en bezoek je eigen website.
Met een incognito website sessie zie je jouw eigen website zoals jouw bezoekers dat zien. Het is daarmee de meest accurate weerspiegeling van je website.
Google Chrome Incognito modus
Bekijk via deze manier of alle essentiële functionaliteiten het nog doen. Wat daarbij helpt is het maken van een testplan waarin je alle functionaliteiten benoemt die je wilt gaan testen. Je kunt hierin bijhouden wat je gaat testen en wat het resultaat ervan is geweest. Dezelfde testplan kun je dan ook in de toekomst weer hergebruiken.
Daarnaast is regelmatig een SEO-audit laten uitvoeren een must om zo fouten en andere technische problemen op je website op te sporen. Een handige tool daarvoor is bijvoorbeeld Google Search Console die een oppervlakkige scan van je website kan doen. Een ander tool die daar uitgebreider in is heet SEMRush.
3. Opgelegde sancties aan jouw website
Google wil dat het Internet een veilige plek is voor Internetgebruikers om websites te bezoeken voor vermaak, online zaken doen en het raadplegen van informatie. Maar zoals je wellicht weet worden veel bedrijven aangevallen door hackers en anderen die niet goedbedoelde intenties hebben.
Google heeft daar een heel beleid op gemaakt dat valt onder de term “Spam Policy.“ Spam is in feite online ongewenste communicatie in de vorm van webteksten, e-mail, sms etc.
Google beschrijft in de spam policies welke gedragingen en tactieken ertoe kunnen leiden dat een pagina of website lager geplaatst of helemaal weggehaald wordt uit de Google resultatenpagina.
Meer informatie over de Google Spam policy kun je hier vinden:
https://developers.google.com/search/docs/essentials/spam-policies
In Google Search Console kun je nagaan of er manuele acties c.q. beveiligingsproblemen zijn omtrent jouw website.
Manuele acties & Security issues tav jouw website
In dit artikel staan een hele hoop beleidsmaatregelen en velen zullen wellicht niet van jou van toepassing zijn. Eentje die wellicht wel van toepassing kan zijn is hoe veilig jouw website is oftewel onder het mom van “Safe browsing.”
Veiligheidsproblemen tav Safe Browsing
Een van de belangrijkste zaken die je wilt is dat je website als veilig wordt aangemerkt. Naast algoritmische veranderingen kun je te maken hebben externe blokkades of notificaties opgelegd op jouw website.
Denk bijvoorbeeld aan dat je website ineens gemarkeerd staat als niet veilig? Of dat Google jouw website bestempeld als niet behulpzaam en niet meer vertoont in de zoekresultatenpagina.
Websites worden vaak aangevallen door hackers om zo gegevens van je website en je bezoekers te ontfutselen. Dit doen zij door malware te plaatsen. Wanneer Google dit detecteert krijgen je bezoekers een scherm te zien waarin ze van tevoren worden gewaarschuwd.
Waarschuwingsscherm van Chrome browser bij een onveilige website
Je kunt erachter komen of je website gehackt is door externe security websites een scan op jouw website te laten doen.
Enkele voorbeelden van dergelijke sites zijn:
4. Veranderingen in de markt c.q. concurrentie
De markt waarin je opereert staat niet stil en ook jouw concurrenten zijn altijd bezig om een betere positie te verkrijgen bij de zoekmachines, zodat ze nieuwe klanten weten te bereiken en hen kunnen bedienen.
Het kan zomaar zijn dat je concurrent heeft besloten om meer aandacht en inspanning te geven aan SEO waardoor hun website beter vindbaar is en meer waarde biedt aan toekomstige klanten. Of er is een nieuwe markt aangeboren binnen jouw eigen niche, waardoor er ineens andere toetreders op de markt komen.
Google Trends
Het is dan ook raadzaam om zo nu en dan eens een kijkje te nemen bij wat je concurrenten doen. Als er veranderingen zijn geweest wat zijn deze dan? Hebben je concurrenten hun websites aangepast? Hebben ze meer content gepubliceerd? Wat kun je hiervan meenemen en op je eigen website toepassen?
Check wat je concurrenten doen
Regelmatig peilen hoe de (online) markt ervoor staat is noodzakelijk om ervoor te zorgen dat je site goed vindbaar blijft in een continu veranderende markt. Je kunt dat doen door regelmatig na te lopen welke websites erbij zijn gekomen en wie snel stijgen in de ranglijsten. Door het bijhouden van de posities van je zoekwoorden en wat andere websites doen, krijg je een idee waar kansen liggen.
Er zijn programma’s die bijhouden wanneer websites veranderen en je daarvan een alert sturen. Door je website verder te optimaliseren kun je zelf vooruitlopen op je concurrentie en je bezoekers een betere gebruikerservaring bieden. Je doet dit door CRO (conversie ratio optimalisatie) toe te passen. Hierbij ga je na op welke punten je jouw website kunt verbeteren, zodat de bezoekers gaan doen wat jij voor ogen hebt: je dienst of product afnemen.
5. Fluctuaties in zoekwoordvolume en ranking
Een laatste factor die mee kan spelen waardoor je websiteverkeer veranderd, is door het gedrag van Google-gebruikers. Interesses en behoeftes van mensen kunnen veranderen, waardoor er soms meer of minder gezocht wordt op bepaalde zoekwoorden. Wanneer jij gevonden wilt worden op deze zoekwoorden, dan heeft de hoeveelheid aan zoekvolume daar dus invloed op.
Zoekvolume is het aantal keren dat er gezocht wordt naar deze zoekwoorden. Zoekwoorden die heel erg in trek zijn en daarmee een hoog zoekvolume hebben, zijn erg populair want dat betekent een groot publiek die je kunt bereiken. Veel bedrijven die actief met SEO bezig zijn weten hiervan en willen daarmee dan ook een hoge positie in Google behalen met deze zoekwoorden. De concurrentie is dan ook hoog en dat maakt het voor veel bedrijven lastig om daartussen te komen.
Zoekvolume van het zoekwoord “ChatGPT”
Doordat de concurrentie hoog is kan het ook voor veel fluctuaties in de ranking zorgen, doordat iedereen zijn of haar best doet om hoger te komen. De een is daar wat succesvoller is dan de ander.
De meeste goed SEO-tools zijn in staat om zoekwoordenvolumes en ranking van je zoekwoorden bij te houden. De meest uitgebreide SEO-tools hebben vaak nauwkeuriger en actuelere data tot hun beschikking.
Een andere factor die kan meespelen is of er sprake is van hoog- of laagseizoen Als je eigen onderneming onderhevig is aan seizoenen, dan ziet men dat ook terug in de vraag naar je dienst of product.
Zo heb ik in het verleden ooit eens een audit gedaan van een website die gekoppeld was aan een televisieprogramma. Daarin kon men goed zien dat er een toename was aan websiteverkeer op de momenten dat er weer een televisie-uitzending (hoogseizoen) was geweest.
Seizoensgebonden websiteverkeerpatroon
Samenvatting
Je hebt een eigen website en werkt er hard aan om deze te verbeteren zodat je meer bekendheid krijgt en beter gevonden wordt door je huidige en toekomstige klanten. Wat je dan wilt is dat je een stijgende lijn ziet in de hoeveelheid websiteverkeer en daarmee in de hoeveelheid bezoekers.
Want hoe meer website bezoekers je krijgt, des te meer gelegenheid je hebt om deze mensen aan je te binden en te verleiden om jouw producten en diensten af te nemen.
Niets is zo frustrerend als dat na het creëren van een mooie site voor je bedrijf, je ineens ziet dat het verkeer omlaaggaat of inzakt. Wat zou hiervan de reden kunnen zijn?
In deze blogpost stonden we stil bij een viertal gebieden wat de aanleiding zou kunnen zijn waardoor je websiteverkeer is gezakt. Deze deelgebieden zijn:
- Algoritmische veranderingen
- Zelfverrichte aanpassingen aan website
- Opgelegde sancties aan jouw website
- Veranderingen in de markt c.q. concurrentie.
- Fluctuaties in zoekwoordvolume en ranking
Per deelgebied is er tevens aangegeven wat je kunt doen om hier in het vervolg rekening mee te houden en wat je er aan kunt doen om een eventuele vermindering in websiteverkeer te voorkomen.
SEO is een langetermijn marketingtactiek wat op talloze manieren jouw bedrijf zal helpen meer naamsbekendheid te vergaren. Daarnaast, kunnen er ook veel dingen misgaan waardoor de impact van je SEO inspanningen te niet worden gedaan.
Heb je last van websiteverkeer dat is ingezakt? Wil je meer weten hoe wij jou kunnen helpen daarin? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend orientatiegesprek.
0 reacties