Tijdelijk je website pauzeren?

SEO Sight - Website-pauzeren

Written by Ryan

02/04/2020

Tijdelijk je website pauzeren?

Denk aan SEO!

door | apr 2, 2020 | Blogpost

Je website pauzeren. Waar moet je aan denken als je dat gaat doen? Waarom moet je denken aan zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO? Dit artikel geeft een aantal aanbevelingen als je overweegt om tijdelijk jouw website te pauzeren. Deze aanbevelingen zijn onder andere overgenomen van Google.

 

Op het moment van schrijven is de wereld getroffen door het Covid-19 Corona virus. Een zeer besmettelijke ziekte die al hele vervelende consequenties heeft gehad voor mensen en bedrijven. Om de ziekteverspreiding in te dammen heeft elk land zijn eigen maatregelen genomen en ook Nederland. Dat voor om een “intelligente” lockdown heeft gekozen.

 

SEO Sight - Covid-19

 

De maatregelen die getroffen worden om de huidige situatie met het Covid-19 Corona virus in te dammen heeft voor veel bedrijven verregaande gevolgen. In Nederland moeten horecagelegenheden, sportscholen, kapsalons en zelfs scholen hun deuren sluiten. Alleen essentiële bedrijven zoals apotheken en supermarkten mogen hun deuren open houden.

 

Google ziet dat over de hele wereld bedrijven kijken naar manieren om hun online activiteiten tijdelijk te pauzeren. Op basis van deze trend heeft ze een aantal adviezen om ervoor te zorgen dat je als bedrijf een goede klantervaring blijft geven. De aanbevelingen zijn geldig voor elke onderneming. Er zijn ook aanbevelingen specifiek voor webwinkels of ondernemingen die online producten of diensten verkopen.

 

 

Website pauzeren, wat je vooral NIET moet doen

Je website volledig uit de lucht halen. Dit heeft als effect dat Google je website niet kan crawlen (bezoeken) en dat heeft gevolgen voor de posities van jouw website in Google Search.

 

Google wil bezoekers doorverwijzen naar goede betrouwbare en beschikbare websites en als jouw website onbereikbaar is dan zullen bezoekers dat als hinderlijk ervaren. Wanneer je je website offline haalt is het voor gebruikers alsof ze voor een dichte deur staan. Google wil vermijden dat gebruikers een slechte klantervaring hebben.

 

 

SEO Sight - Fysieke winkel gesloten

 

 

Als je ïnvesteert in zoekmachinetoptimalisatie, oftewel SEO, voor je website dan kan het offline halen van jouw website al deze inspanningen teniet doen. SEO is een langetermijnstrategie om je website hoog te positioneren in zoekmachines zoals Google.

 

Vooral in competitieve markten kan het lang duren om een goede positie te bemachtigen. Als je je website pauzeert of uit de lucht haalt kan Google besluiten om jouw website niet meer in de ranking te laten verschijnen.

 

Als je naderhand besluit je website weer te activeren dan kan het zomaar zijn dat je jouw positie kwijt bent geraakt. Of je dezelfde positie weer gaat behalen is nog maar de vraag. Wellicht heeft een concurrent die positie overgenomen.

 

Wil je toch je website uit de lucht halen of tijdelijk je website pauzeren? In het artikel verderop staan aanbevelingen hoe je dat kunt doen.

 

 

Aanbevelingen voor het pauzeren van je website:

Vertel je bezoekers c.q. klanten wat er gaande is.

 

Velen zijn op de hoogte van de situatie rondom het virus maar niet hoe jij als ondernemer ermee omgaat of hoe jij hierdoor geraakt bent. Geef in een kort en krachtige boodschap weer wat voor impact dit heeft op jouw business.

 

 

SEO Sight Website-scherm-banner_24b

 

Zet je boodschap duidelijk en zichtbaar in beeld. Een duidelijke banner of een popup scherm op je website is een goede manier om dat te doen. Let wel dat het niet te hinderlijk is.

 

Geef in die boodschap weer wat de gevolgen zijn voor bijvoorbeeld de werking van je website. Zo wordt voor webwinkels aanbevolen om bepaalde functionaliteiten uit te schakelen. Hieronder kun je de aanbevelingen lezen.

 

Als je aangepaste openingstijden hebt, communiceer dat duidelijk aan je klanten. Zodat zij niet voor niets naar je winkel komen.

 

Kern van het verhaal is dat je de klant goed informeert over dat deze kan verwachten.

 

 

Beperk de website functionaliteiten.

In plaats van je website te pauzeren kun je overwegen om functionaliteiten te beperken. Als je een webwinkel hebt is het mogelijk om functionaliteiten in je webwinkel uit te schakelen. Denk bijvoorbeeld aan het niet aanhouden van voorraad of aan het uitschakelen van het het gebruik van het winkelwagentje en het betaalproces.

 

 

SEO Sight - Webshop beperkte functionaliteiten

 

 

Maak duidelijk op je website dat je aanpassingen hebt gedaan op je website waardoor bepaalde functionaliteiten niet werken. Zo raken klanten niet in de war als ze bijvoorbeeld niets in het winkelwagentje kunnen stoppen.

 

Benoem eventuele ongebruikelijke vertragingen zoals de aflevering van goederen. Omdat iedereen nu meer online aan het winkelen is hebben bezorgdiensten het ontzettend druk waardoor je als webwinkel wellicht niet kunt voldoen aan de leveringstijden zoals je die normaliter hanteert.

 

De reden hiervoor is dat als je je website offline haalt dat effect zal hebben op de ranking van je website op Google Search. De zoekmachine kan je website niet meer benaderen en zal daarom je website uit de zoekresultatenpagina halen. 

 

Indien je je website wel in de lucht houdt kunnen bezoekers je website blijven bezoeken, producten bekijken, reviews lezen of schrijven en zelfs producten toevoegen aan een wenslijst die ze later in de toekomst weer kunnen bekijken.

 

Een ander punt om naar te kijken zijn je contactmogelijkheden. Ben je telefonisch slecht beschikbaar biedt dan een alternatief zoals een verwijzing naar je contactformulier.

Wellicht heb je al geïnvesteerd in een chatbot zodat mensen hun vragen daar kunnen stellen.

 

Belangrijk is wel dat je in je follow-up aangeeft wanneer mensen een reactie van je kunnen verwachten.

 

 

 

 

 

 

Update je structured data

Als je gebruik maakt van structured data dan is het zaak om deze bij te werken zodat de informatie ook hier up to date is. Denk aan structured data ten aanzien van producten, boeken en evenementen. Of de openingstijden van je fysieke winkel.

 

Hier zijn voorbeelden van structured data te vinden:

https://developers.google.com/search/docs/data-types/local-business

 

 

Merchant Center feed controleren

Als je hier gebruik van maakt zorg ervoor dat de availability attribute bijgewerkt is. Dit attribuut geeft de voorraad van de producten weer.

 

Geef Google jouw updates door

Je kunt Google verzoeken je website te crawlen via de Search Console. Heb je een hele grote hoeveelheid aan webpagina’s dan raad Google aan dat via je sitemap te doen.

 

In de link hieronder staan diverse manieren om Google opnieuw je website te laten indexeren:

https://support.google.com/webmasters/answer/6065812

 

 

Toch je website uit de lucht halen?

Besluit je om toch je website te pauzeren of uit de lucht te halen? Google geeft aan dat als het echt noodzakelijk is, het mogelijk is om je website uit de lucht te halen.

 

Ze heeft een aantal aanbevelingen om dat correct uit te voeren. Lees hier welke opties je hebt: https://webmasters.googleblog.com/2020/03/how-to-pause-your-business-online-in.html

 

Echter, als het vermeden kan worden dan heeft dat de voorkeur.

 

 

SEO Sight - Pagina niet gevonden_24b

 

 

 

 

Andere SEO aandachtspunten

Evenementen – Werk ze bij afhankelijk van de maatregelen die van toepassing zijn
Google Mijn Bedrijf – Werk de openingstijden bij voor zover dat noodzakelijk is
Advertenties – Heb je lopende campagnes? Neem passende acties. Wellicht een sterke campagne activeren?
Nieuws – Wees op de hoogte hoe andere bedrijven hiermee omgaan.
Google Knowledge Panel – Pas daar de informatie in aan waar nodig.

 

De aanbevelingen die Google nu geeft zijn voor veel bedrijven relevant gezien de situatie rondom het Covid-19 Corona virus.

 

Daar buiten zijn bovenstaande tips ook van toepassing in normale tijden.

 

Voor meer informatie over de aanbevelingen die Google geeft wanneer je je bedrijf tijdelijk wilt pauzeren of sluiten lees je hier: https://webmasters.googleblog.com/2020/03/how-to-pause-your-business-online-in.html

 

 

Bronnen:

https://webmasters.googleblog.com/2020/03/how-to-pause-your-business-online-in.html
https://developers.google.com/search/docs/guides/pause-online-business
https://developers.google.com/search/docs/data-types/local-business (structured data)
https://support.google.com/merchants/answer/6324448 (Merchant feed)
https://support.google.com/webmasters/answer/6065812 (Google crawl)
https://smallbusiness.withgoogle.com/news/resources-for-smbs-impacted-by-coronavirus/#!/
https://support.google.com/knowledgepanel/answer/753842 (knowledge panel)
https://seosight.nl/beter-gevonden-worden-door-google/

 

Wat ook interessant is…

SEO Specialist

SEO Specialist

SEO Specialist Als goed vindbaar zijn op Google belangrijk isAls SEO Specialist zijn wij er voor bedrijven en...

Core Web Vitals

Core Web Vitals

Core Web Vitals. Wat betekent het en wat kunnen we ermee? Waarom is dit in het leven geroepen? Wat heb jij daar als...

0 reacties