Wat is nieuw in Google Search – Mei 2021

Wat is nieuw in Google Search Mei 2021

Written by Ryan

27/05/2021

Onlangs werd het Google I/O conference gehouden waarin Google updates geeft over wat er zoal gaande is bij hun. Er werden presentaties gegeven, workshops en andere interessante activiteiten.

In deze blogpost ga ik het hebben over een presentatie van John Mueller, lid van het Google Search team. Voor ons als SEO bureau is dat interessant om te weten wat nieuwe ontwikkelingen zijn op het gebied van de Google zoekmachine en welke richting zij opgaan. Daarnaast helpt het jou om te weten wat er zoal gebeurt bij Google en dat er veel gaande is omtrent het verbeteren van resultaten van zoekopdrachten.

 

In de video worden een viertal zaken besproken, namelijk:

 

  1. Wat is SEO

John bespreekt kort wat SEO is en het belang ervan. Het is gericht op ontwikkelaars en dat blijkt wel wanneer in het verloop van de presentatie allerlei programma’s of termen worden gebruikt die je als normale gebruiker niet zou kennen. Daarnaast geeft hij meteen mee dat er meerdere aspecten zijn aan SEO, zie ook het artikel over de drie pijlers van SEO, dan wat hij benoemt in de presentatie.

In deze presentatie houdt hij het bij de technische kant van SEO.

Allereerst benoemt hij de problematiek die zoekmachines zoals Google Search hebben. Namelijk dat ze de uitdaging hebben om websites te bezoeken, doorzoeken en de gevonden inhoud te verwerken. Met technische SEO wordt, zoals het woord al aangeeft, dan ook met name naar de techniek ervan bekeken. Om er zo voor te zorgen dat dit zo goed en efficiënt mogelijk gebeurt.

 

SEO Sight-Google-How-Search-Works

Google – How Search Works

 

Een website dat traag is, veel pagina’s heeft en onduidelijk is qua bouwstructuur zal voor veel zoekmachines problemen opleveren. Doordat er zoveel websites in de wereld zijn en de serverinfrastructuur van Google niet oneindig is kunnen ze maar een bepaalde tijd besteden aan het benaderen en doorzoeken van websites. Dit vertaalt zich in Crawl budget.

 

 

“Google defines a site’s crawl budget as the set of URLs that Googlebot can and wants to crawl. Even if the crawl capacity limit isn’t reached, if crawl demand is low, Googlebot will crawl your site less.”

 

Crawling oftewel kruipend door je website op zoek naar de URL’s c.q. webpagina’s je website heeft en de inhoud opvragen valt onder dit kopje. Omdat veel websites gebruik maken van Javascript en Google Search z’n best doet om de inhoud te begrijpen zal het een browser zoals Chrome nabootsen. Nadat de inhoud en scripts verwerkt zijn worden de resultaten verder verwerkt en opgenomen in hun database. In deze stap lezen ze de koppen uit en de DOM (Document Object Model). Dit is feitelijk een representatie van je webpagina.

Hoe snapt Google Search nou waar je webpagina over gaat? Door gebruik te maken van slimme algoritmes en machine-learning. Ook geven content management systemen parameters weer welke pagina’s wel of niet geïndexeerd moeten worden.

Een andere manier wat nu in opkomst is, is door het gebruik te maken van structured data. Het is een soort gecodeerde weergave dat extra informatie geeft over de inhoud van de webpagina. Het lijkt erop dat Google er meer belang aan gaat bij hechten.

Naast het verwerken van de bestaande webpagina’s en inhoud zal Google ook actief zoeken naar nieuwe links die zijn geplaatst. Zodat Google deze kan crawlen en opnemen in de database.

Verder geeft John als tip dat mocht je belang bij hebben dat je website goed zichtbaar is en gevonden wordt door je gebruikers in zoekmachines dat het dat sterk aanbevolen wordt om in zee te gaan met een SEO expert of SEO specialist. Iemand die zich daar dagelijks mee bezig houdt en weet wat de laatste stand van zaken is.

 

  1. Updates in Crawling

 

HTTPS/2 crawling

Een nieuwe optimalisatie voor Google Search is dat ze nu via HTTP/2 efficiënter websites kunnen crawlen. In het verleden moesten ze meerdere parallelle verbindingen leggen met je website hiervoor maar dat hoeft dus tegenwoordig niet meer. Dit zorgt ervoor dat Google sneller door je website heen kan gaan en dat is gunstig voor je crawl budget.

 

SEO Sight-Google-Crawl-Budget

Google crawl budget

Crawl budget is een mix van hoeveel URLs Google van je website wilt crawlen (crawl demand), en hoeveel URLs je systeem zonder problemen aankan (crawl capacity.) Immers, je wilt niet dat je website door te hoge belasting onderuit gaat doordat Google ineens talloze verbindingen naar je website legt.

 

  1. Structured Data news

Zoals eerder genoemd is structured data een soort gecodeerde weergave van wat je webpagina is. JSON-LD was de voornaamste en meest populaire manier om dat te doen. En via de website schema.org kan je achterhalen hoe je zo’n structured data schema kunt maken.

Schema.org specificeert en houdt bij hoe website-eigenaren en ontwikkelaars deze moeten implementeren. Hierdoor wordt er uniformiteit gecreëerd en een gedeelde taal gebouwd waar iedereen wat aan heeft. Google Search en jij als website eigenaar zal hierbij varen want als alle websites zich aan deze “standaard” zal houden dan wordt het makkelijker om onderscheidt te maken.

 

SEO Sight-Google-Structured-Data-Format-JSON-LD

Google Structured Data Format – JSON-LD

 

Een tool die ze hier noemen is Schemarama. Daarnaast hebben ze al een overzicht gemaakt van handige structured data recepten in hun search gallery. Verder noemt John dat ze ook structured data hebben voor video. Zodat het makkelijk wordt voor Google om te begrijpen waar de video’s over gaan. Niet alleen op basis van de titel en omschrijving maar mogelijk ook de inhoud ervan.

 

SEO Sight-Google-Search-Gallery

Google Search Gallery

 

Voor mensen die video’s op hun eigen website willen hosten zorgt structured data voor video’s dat je uitleg kan geven aan Google waar het over gaat. Vele mensen gebruiken Youtube voor het plaatsen van hun video’s en daarmee kan Google op de achtergrond je video’s doorzoeken. Maar als je je video’s op je eigen website plaatst lukt dat niet. Dus met structured data voor video’s geef je Google meer informatie over de inhoud van je video’s.

 

SEO Sight-Video-Markup

SEO Sight-Video-Markup

 

 

  1. Testing & Monitoring Tools

De primaire tool van Google om je website te monitoren en te debuggen op fouten is door middel van Google Search Console (GSC). Steeds meer en meer mogelijkheden worden geïntroduceerd in GSC.

 

SEO Sight-Google-Search-Console-Overview

Google Search Console Overview

 

Zo laat het zien of je webpagina’s bezocht kunnen worden door Google, of er fouten zijn ontdekt en aanbevelingen om deze te verhelpen. Dit wordt ook wel Crawl stats genoemd.

 

Google Search Console – Crawl-Stats

 

Met het doel om Page Experience te verbeteren hebben ze Core Web Vitals geïntroduceerd en in GSC vind je daar ook een optie om dat te testen bij je eigen website.

Page experience is in het leven geroepen omdat Google wilde dat mensen een goede ervaring willen als ze websites bezoeken. Vanuit Page experience hebben ze een viertal factoren geïdentificeerd waarop Google websites beoordelen maar website eigenaren ook verbeteringen in kunnen aanbrengen. In een volgende blogpost zullen we daar dieper op ingaan.

 

Search-Console---Page-Experience

Google Search Console – Page-Experience

 

Samenvatting wat is nieuw in Google Search

Er zijn vele nieuwe ontwikkelingen gaande bij Google Search en er worden dagelijks nieuwe updates aangebracht. Sommige updates hebben meer impact dan anderen en dat resulteert onder andere in welke positie je website inneemt op de zoekresultatenpagina’s van Google. De online wereld is constant aan het veranderen en nieuwe initiatieven worden door Google continue ontplooit om het Internet steeds te verbeteren. Het is met de stappen die Google neemt duidelijk dat zij wilt nastreven dat gebruikers uiteindelijk een goede website-ervaring hebben en dat zij ook webmasters hierbij willen helpen door bijvoorbeeld nuttige tools beschikbaar te stellen.

Benieuwd naar wat Google in de toekomst voor ons nog meer in petto heeft!

 

 

 

 

Bronnen:

https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/large-site-managing-crawl-budget

https://developers.google.com/search/docs/beginner/search-console

https://developers.google.com/search/docs/beginner/get-started

https://developers.google.com/search/docs/guides/sd-policies

https://developers.google.com/search/docs/guides/intro-structured-data

https://developers.google.com/search/blog/2020/09/googlebot-will-soon-speak-http2

 

Wat ook interessant is…

Core Web Vitals 2021 Update

Core Web Vitals 2021 Update

Core Web Vitals 2021 Update Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blogpost had geschreven over Core Web Vitals...

SEO Specialist

SEO Specialist

SEO Specialist Als goed vindbaar zijn op Google belangrijk isAls SEO Specialist zijn wij er voor bedrijven en...

0 reacties