Realistische en onrealistische verwachtingen met SEO
Deze blogpost is ontstaan deels omdat er veel misverstanden zijn rondom SEO (zoekmachineoptimalisatie.) Deels door onwetendheid die er heerst bij mensen die niet weten wat SEO precies is maar ook door organisaties die gouden bergen beloven. Onrealistische verwachtingen met SEO (Search Engine Optimization) zijn verwachtingen die niet realistisch kunnen worden bereikt vanwege verschillende factoren zoals concurrentie, middelen en zoekmachine-algoritmen.
Om een tegengeluid te geven worden in deze blogpost tien onrealistische verwachtingen met betrekking tot SEO aan de kaak gesteld. Per onderdeel wordt benoemt wat wel realistisch is.
1. De #1 plek behalen voor een zeer concurrerend zoekwoord in een korte periode van tijd.
Hoewel het mogelijk is om hoog te scoren voor sommige zoekwoorden, met name long-tail zoekwoorden, vereist het bereiken van de eerste plek voor een concurrerend zoekwoord veel werk, middelen en tijd. SEO is een langetermijnstrategie die tijd nodig heeft om resultaten te boeken. Terwijl u misschien enige verbetering ziet in een paar weken, kan het enkele maanden of zelfs jaren duren om nummer 1 te worden voor een concurrerend zoekwoord. Dit komt omdat er al vaak talloze andere websites concurreren op hetzelfde zoekwoord, en zoekmachines geven voorrang aan de meest relevante en gezaghebbende inhoud. Het bereiken van dit doel vereist een uitgebreide SEO-strategie die zoekwoordenonderzoek, het creëren van content, het opbouwen van backlinks en website-optimalisatie omvat.
Realistische verwachting: Het kan overal van enkele maanden tot een jaar of meer duren om #1 te rangschikken voor een concurrerend zoekwoord, afhankelijk van de concurrentie en de industrie. Het is belangrijk om een uitgebreide SEO-strategie te hebben en in de tussentijd te focussen op kleinere winsten.
2. Onmiddellijke resultaten verwachten bij een pas gelanceerde website of blog.
Het kan een aantal maanden duren voordat uw website in de zoekmachines verschijnt, zelfs met een goed geoptimaliseerde site. Zoekmachines geven de voorkeur aan websites met een geschiedenis van kwaliteitsinhoud, relevantie en autoriteit. Dus hoe nieuwer uw website is, hoe minder tijd deze heeft gehad om een goede en betrouwbare reputatie op te bouwen. Toch zijn er manieren om het proces te versnellen. Denk hierbij aan het aanmelden van uw website bij Google. Het opbouwen van sociale links en het creëren van content van hoge kwaliteit. Het is echter belangrijk om realistische verwachtingen te hebben en geduldig te zijn. Afhankelijk van de branche en de concurrentie, kan het minstens zes maanden tot een jaar duren voordat u significant verkeer en resultaten van uw SEO-investeringen terugziet. Indien u zelf SEO werkzaamheden verricht kan het misschien nog langer duren wanneer u de kennis, tools, processen en vaardigheden mist om dit adequaat op te pakken.
Realistische verwachting: Het kan drie tot zes maanden of langer duren om significant verkeer en resultaten van SEO-inspanningen te gaan zien. Echter, het implementeren van best practices zoals het aanmelden van de site bij Google en het creëren van kwalitatieve inhoud kan het proces versnellen.
Dit was nummer 2 van de 10 realistische en onrealistische verwachtingen met SEO.
3. Hoge posities voor irrelevante of weinig bezochte zoekwoorden.
Hoewel het mogelijk is om hoog te scoren voor zoekwoorden met weinig of geen concurrentie, kan het niet resulteren in meer verkeer of conversies. Focussen op zoekwoorden die relevant zijn voor uw bedrijf en voldoende zoekvolume hebben is van cruciaal belang. Het doel is om website verkeer van hoge kwaliteit aan te trekken dat hoogstwaarschijnlijk zal converteren in leads of klanten. Zoekwoordenanalyse en zoekwoordenonderzoek is essentieel om te begrijpen hoe gebruikers zoeken en welke zoekwoorden zij gebruiken om uw producten of diensten te vinden. Investeer in zaken die relevant zijn voor uw website, bedrijf en vooral uw klanten c.q. gewenste doelgroep.
Realistische verwachting: Richt u op het rangschikken voor relevante, veelgezochte zoekwoorden die aansluiten bij uw bedrijfsdoelstellingen. Het is beter om verkeer van hoge kwaliteit aan te trekken dat eerder in klanten zal worden omgezet dan verkeer van lage kwaliteit met weinig of geen relevantie voor uw bedrijf.
4. Dat alle soorten en typen backlinks helpt.
Backlinks zijn belangrijk voor SEO, maar het krijgen van links van spammy of lage kwaliteit sites kan uw rankings schaden. Zoekmachines houden rekening met de kwaliteit en relevantie van de linkende website bij het evalueren van de waarde van een backlink. Backlinks van hoogwaardige bronnen (zoals gerenommeerde websites in uw branche of nieuwsbronnen) zijn veel waardevoller dan die van sites van lage kwaliteit of irrelevante sites. U moet zich richten op het opbouwen van een divers backlinkprofiel met hoogwaardige links uit verschillende bronnen.
Realistische verwachting: Richt u op het opbouwen van een divers backlinkprofiel met hoogwaardige links uit verschillende bronnen, zoals gerenommeerde websites in uw branche of nieuwsbronnen. Deze aanpak zal de autoriteit van uw site na verloop van tijd verbeteren en een positief effect hebben op uw rankings.
Dit was nummer 4 van de 10 realistische en onrealistische verwachtingen met SEO.
5. Dat SEO geïsoleerd werkt zonder andere marketinginspanningen.
SEO is slechts één aspect van een uitgebreide marketingstrategie. Hoewel het een belangrijk onderdeel is, kan een combinatie met andere tactieken, zoals content marketing, sociale media en advertentie campagnes, de beste resultaten opleveren. Een goede marketing mix zal zich zeker uitbetalen. Een holistische benadering van SEO bestaat uit: het creëren van kwalitatieve content die nuttig is voor uw doelgroep, het optimaliseren van uw websitestructuur en gebruikerservaring, het opbouwen van uw merk met sociale media en PR, evenals betaalde advertenties zoals Google Ads of Facebook Ads. Het combineren van al deze inspanningen maakt uw marketingstrategie effectiever dan wanneer u zich alleen op SEO richt.
Realistische verwachting: Het combineren van SEO met andere marketing inspanningen, zoals content marketing, sociale media en advertentie campagnes, kan de beste resultaten opleveren. SEO is een enkel onderdeel van een uitgebreide marketingstrategie.
6. Dat u op de eerste pagina van Google komt voor elk zoekwoord dat verband houdt met uw branche.
Dit is niet realistisch omdat zoekmachines prioriteit geven aan de meest relevante en gezaghebbende inhoud, en de concurrentie voor zoekwoorden met een hoog volume is vaak hevig. Het doel van SEO is om uw ranking te verbeteren voor specifieke zoekwoorden die aansluiten bij uw bedrijfsdoelstellingen en uw doelgroep. Focussen op een paar strategische zoekwoorden die het meest waarschijnlijk verkeer en conversies genereren is een effectievere aanpak dan proberen te scoren voor elk mogelijk zoekwoord met betrekking tot uw branche.
Realistische verwachting: Focus op ranking voor een paar specifieke, strategische zoekwoorden die aansluiten bij uw bedrijfsdoelstellingen in plaats van te proberen te ranken voor elk mogelijk zoekwoord met betrekking tot uw branche.
Dit was nummer 6 van de 10 realistische en onrealistische verwachtingen met SEO.
7. Voor onbepaalde tijd dezelfde rankings te behouden zonder voortdurende optimalisatie-inspanningen.
SEO is een proces dat nooit stopt omdat zoekmachines altijd veranderen en algoritmes vaak worden bijgewerkt. Uw concurrenten werken ook aan het verbeteren van hun rankings, dus als u uw site niet voortdurend optimaliseert en verbetert, zult u waarschijnlijk achterop raken. Voortdurende optimalisatie inspanningen omvatten onderzoek naar zoekwoorden, het analyseren van gegevens, het creëren van kwalitatieve content, het optimaliseren van uw website structuur, en het bouwen van backlinks.
Realistische verwachting: Voortdurende optimalisatie-inspanningen zoals het onderzoeken van zoekwoorden, het creëren van kwalitatieve inhoud, het optimaliseren van uw sitestructuur en het bouwen van backlinks zijn nodig om uw rankings te behouden of te verbeteren.
8. Geloven dat SEO de oplossing is voor al uw zakelijke problemen.
Hoewel SEO kan helpen met meer bezoekers en leads naar uw website te leiden, is het geen oplossing voor alle zakelijke uitdagingen. Een uitgebreid marketingplan met andere reclamekanalen (advertenties, sociale media), website-optimalisatie en product- & dienstverbetering is essentieel om een succesvol bedrijf op te bouwen. Zelfs met veel verkeer kan een laag conversiepercentage voorkomen dat uw bedrijf bloeit. Het analyseren van uw volledige gegevens in de sales funnel zal u helpen het meeste uit SEO te halen.
Realistische verwachting: SEO is een belangrijk onderdeel van een uitgebreid marketingplan, maar het is geen oplossing voor alle bedrijfsproblemen. Een holistische marketingaanpak die andere advertentiekanalen, website-optimalisatie en product-/dienstverbetering omvat, is noodzakelijk om een bloeiend bedrijf op te bouwen.
Dit was nummer 8 van de 10 realistische en onrealistische verwachtingen met SEO.
9. Geloven dat hogere zoekresultaten automatisch leiden tot meer inkomsten.
Hoewel rankings uw websitebezoeken en conversies kunnen beïnvloeden, garanderen ze geen inkomsten. Websitebezoeken en de mate dat doorgeklikt wordt zijn belangrijk. Maar wat echt belangrijk is, is hoeveel daarvan worden omgezet in daadwerkelijke inkomsten. Het is essentieel om een conversieoptimalisatieplan te hebben om bezoekers om te zetten in betalende klanten. Het vereenvoudigen en stroomlijnen van het aankoopproces tot aan de levering van het product- en/of dienst zijn net zo belangrijk als de ranking van uw website.
Realistische verwachting: Hoewel hogere rankings verkeer en conversies kunnen stimuleren, is het belangrijk om een conversieoptimalisatieplan te implementeren om bezoekers om te zetten in betalende klanten. Het verbeteren van het aankoopproces, de prijsstelling en de kwaliteit van het product of de dienst zijn net zo belangrijk als hoge rankings.
10. Geloven dat SEO een one-size-fits-all oplossing is.
Verschillende sectoren hebben verschillende SEO-uitdagingen en vereisen verschillende strategieën om te slagen. Wat voor het ene bedrijf werkt, werkt misschien niet voor het andere. Het is essentieel om uw SEO-inspanningen af te stemmen op uw specifieke branche, publiek en bedrijfsdoelstellingen voor optimale resultaten. Inzicht in uw doelgroep, hun gedrag en voorkeur is essentieel voor het bouwen van effectieve SEO die de specifieke uitdagingen van uw bedrijf aanpakt.
Realistische verwachting: Verschillende industrieën en bedrijven hebben verschillende SEO-uitdagingen en vereisen op maat gemaakte strategieën om te slagen. Inzicht in uw doelgroep en hun gedrag is cruciaal voor het bouwen van een effectieve SEO-strategie die past bij uw specifieke bedrijf.
Dit was alweer de laatste van de 10 realistische en onrealistische verwachtingen met SEO.
Bronnen:
https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/seo-starter-guide
https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/do-i-need-seo
Samenvatting
realistische en onrealistische verwachtingen met SEO
Er zijn veel misvattingen rondom SEO bij mensen die bijvoorbeeld niet weten wat het precies inhoudt of in de wereld gebracht door organisaties die gouden bergen beloven.
In deze blogpost zijn er een tiental onrealistische verwachtingen met betrekking tot SEO genoemd. Dit waren:
- De #1 plek voor een zeer concurrerend zoekwoord in een korte periode van tijd.
- Onmiddellijke resultaten verwachten bij een pas gelanceerde website of blog.
- Het bereiken van hoge posities voor irrelevante of weinig bezochte zoekwoorden.
- Het krijgen van backlinks van spammy of lage kwaliteit websites.
- Dat SEO geïsoleerd werkt zonder andere marketinginspanningen.
- Dat u op de eerste pagina van Google komt voor elk zoekwoord dat verband houdt met uw branche.
- Verwachten voor onbepaalde tijd dezelfde rankings te behouden zonder voortdurende optimalisatie-inspanningen.
- Geloven dat SEO de oplossing is voor al uw zakelijke problemen.
- Geloven dat hogere zoekresultaten automatisch leiden tot meer inkomsten.
- Geloven dat SEO een one-size-fits-all oplossing is.
Wat belangrijk is te beseffen dat SEO een langetermijnsoplossing is en dat het enige tijd kost om de gewenste resultaten terug te zien. Dat is voor veel ondernemers lastig omdat men graag de ROI in SEO marketing snel terug wilt zien in de boekhouding. Het is daarom zaak om een goede afweging te maken in welke SEO tactieken men investeert en dat te combineren met andere marketingactiviteiten. Zodat er een holistischere marketingcampagne wordt gebouwd wat niet alleen afhangt van SEO. Bereik je klanten op verschillende manieren op verschillende platformen zodat je vaak in hun vizier komt is het advies.
Bent u benieuwd wat SEO Sight hierin voor u kan betekenen? Neem vandaag nog contact met ons op.
0 reacties