Wat is een zoekterm analyse

SEO Sight Wat-is-zoektermanalyse

Written by Ryan Ip

20/12/2017

De term “zoektermanalyse” komt voort uit de gedachte dat gebruikers van zoekmachines, zoals Google, specifieke termen c.q. woorden gebruiken die hen helpt te vinden waar ze naar op zoek zijn.

Dagelijks doorzoeken (crawlen) en indexeren zoekmachines miljoenen websites en de inhoud daarvan wordt in een speciale database bewaard.

Om ervoor te zorgen dat deze zoekmachines haar gebruikers kan helpen aan de informatie die ze zoeken gebruiken ze bepaalde algoritmes.

Zo kan de gevonden informatie op een eenduidige manier geïnterpreteerd worden.

 

 

SEO-Sight-Crawler

 

 

 

Als website-eigenaar is het dus zaak om de website goed gestructureerd te hebben zodat zoekmachines goed de website kunnen doorzoeken en indexeren. Dit is een van de doelstellingen van SEO oftewel zoekmachine optimalisatie.

Het maakt het werk van zoekmachines een stuk makkelijker.

Daarnaast is het belangrijk dat zoekmachines begrijpen waar de informatie over gaat. Dat gebeurt op basis van de kopstukken en de gebruikte zoektermen.

Vanuit de website gezien zijn zoektermen in feite trefwoorden die teruggevonden wordt in de content op de website.

Voor zoekmachines maken trefwoorden c.q. zoektermen onderdeel uit van de gevonden patronen op een website.

Gebruikers gebruiken zoekmachines en dat maakt dat dat deze specifieke woorden dan ook zoektermen genoemd wordt.

 

SEO-Sight-Desktop-Patterns

 

Wat betreft de patroonherkenning die ingezet wordt door zoekmachines. Des te vaker patronen herkend en teruggevonden wordt op een site des te hoger men de relevantie inschaalt.

Echter, nu zou je kunnen denken dat door heel vaak de zoektermen te gebruiken in een stuk tekst dat dat het aantal gevonden patronen zal verhogen.

Helaas werkt dat niet zo en je kan door zoekmachines bestraft worden omdat men dit ziet als manipulatie.

 

 

 

Website structuur

Als website-eigenaar is het dus zaak om de website goed gestructureerd te hebben zodat zoekmachines goed de website kunnen doorzoeken en indexeren.

Het maakt het werk van zoekmachines een stuk makkelijker.

Daarnaast is het belangrijk dat zoekmachines begrijpen waar de informatie over gaat. Dat gebeurt op basis van de kopstukken en de gebruikte zoektermen.

Vanuit de website gezien zijn zoektermen in feite trefwoorden die teruggevonden wordt in de content op de website.

Voor zoekmachines maken trefwoorden c.q. zoektermen onderdeel uit van de gevonden patronen op een website.

Gebruikers gebruiken zoekmachines en dat maakt dat dat deze specifieke woorden dan ook zoektermen genoemd wordt.

 

SEO-Sight-Desktop-Patterns

 

Wat betreft de patroonherkenning die ingezet wordt door zoekmachines. Des te vaker patronen herkend en teruggevonden wordt op een site des te hoger men de relevantie inschaalt.

Echter, nu zou je kunnen denken dat door heel vaak de zoektermen te gebruiken in een stuk tekst dat dat het aantal gevonden patronen zal verhogen.

Helaas werkt dat niet zo en je kan door zoekmachines bestraft worden omdat men dit ziet als manipulatie.

 

Zoektermanalyse en SEO

Wat betreft SEO zijn er een drietal componenten die het succes ervan bepalen. Namelijk, de gebruiker, de website eigenaar en zoekmachines zoals Google. Kort samengevat hebben deze drie componenten elk hun belangen en wanneer je dit weet samen te brengen dan heb je een optimale samensmelting ervan. Dit wordt verder uitgelegd in de blogpost over de SEO driehoek.

 

 

 

Wat heb je aan een zoektermanalyse?

Weten wat de beste zoektermen zijn helpt jou, als website-eigenaar, op drie fronten:

 

1. Als website-eigenaar kun je dan specifiek content creëren rondom de gevonden zoektermen.

* Dit bespaart geld en tijd omdat je weet waar mensen naar op zoek zijn.
* Het maakt dat mensen jouw website zullen bezoeken en de content raadplegen.
* Het maakt dat mensen langer op jouw website blijven wat weer gunstig is voor de kwaliteitsscore die zoekmachines bijhouden.

2. Voor Google is het nuttig omdat zij als belangrijk tussenschakel weten hoe ze jouw content moeten koppelen aan de zoekopdrachten die opgegeven worden door haar gebruikers.

* Des te vaker dat Google in de gaten krijgt dat deze matches kloppen des te hoger de relevantie-score zal worden van jouw website. Google beloond dat dus door een hogere ranking en in het geval van advertentiecampagnes met een lagere kost-per-klik.

3. Voor gebruikers is het waardevol omdat ze de content vinden dat hen aanspreekt en waardoor ze een goed gevoel overhouden aan hun zoektocht. Het zorgt ervoor dat gebruikers dit koppelen aan jou en in het vervolg direct naar de website gaan in plaats van via de zoekmachine.

 

Als ondernemer begeef je je in een specifieke branche met een bijpassende specifieke doelgroep. In de miljoenen gebruikers van zoekmachines bevindt dus ook jouw doelgroep.

Kennis hebben van jouw doelgroep en de informatie waarnaar gezocht wordt helpt je dus om een strategie te vormen dat gericht is op het verspreiden van waardevolle en relevante content.

 

SEO-Sight-Website-template-designs-2

 

 

Wat heb je aan een zoektermanalyse?

Weten wat de beste zoektermen zijn helpt jou, als website-eigenaar, op drie fronten:

 

1. Als website-eigenaar kun je dan specifiek content creëren rondom de gevonden zoektermen.

* Dit bespaart geld en tijd omdat je weet waar mensen naar op zoek zijn.
* Het maakt dat mensen jouw website zullen bezoeken en de content raadplegen.
* Het maakt dat mensen langer op jouw website blijven wat weer gunstig is voor de kwaliteitsscore die zoekmachines bijhouden.

2. Voor Google is het nuttig omdat zij als belangrijk tussenschakel weten hoe ze jouw content moeten koppelen aan de zoekopdrachten die opgegeven worden door haar gebruikers.

* Des te vaker dat Google in de gaten krijgt dat deze matches kloppen des te hoger de relevantie-score zal worden van jouw website. Google beloond dat dus door een hogere ranking en in het geval van advertentiecampagnes met een lagere kost-per-klik.

3. Voor gebruikers is het waardevol omdat ze de content vinden dat hen aanspreekt en waardoor ze een goed gevoel overhouden aan hun zoektocht. Het zorgt ervoor dat gebruikers dit koppelen aan jou en in het vervolg direct naar de website gaan in plaats van via de zoekmachine.

 

Als ondernemer begeef je je in een specifieke branche met een bijpassende specifieke doelgroep. In de miljoenen gebruikers van zoekmachines bevindt dus ook jouw doelgroep.

Kennis hebben van jouw doelgroep en de informatie waarnaar gezocht wordt helpt je dus om een strategie te vormen dat gericht is op het verspreiden van waardevolle en relevante content.

 

SEO-Sight-Website-template-designs-2

 

 

 

 

 

Customer Persona’s / Klantprofielen

Zoektermen spelen daarom ook een grote rol in customer persona’s oftewel klantprofielen.

Elk organisatie heeft een gewenste doelgroep voor ogen die een goede fit zijn voor haar producten en/of diensten.

Een goede fit zorgt voor tevreden klanten omdat ze passende producten en/of diensten geleverd krijgen.

Voor de organisatie levert dat een goede relatie met de klanten op en bijbehorende duurzame omzet.

Een tevreden klant zal langer klant willen zijn en vaker producten en/of diensten afnemen.

Verder zullen zij ook eerder geneigd zijn om u bedrijf aan te bevelen bij haar relaties.

 

SEO Sight Personas

 

 

Om te weten wat er echt leeft bij uw klanten kun je zoektermen zien als een brug die wordt geslagen tussen hun beleveniswereld en die van jou.

Hiermee kun je een dialoog aangaan met jouw (potentiële) klanten en werkelijk begrijpen welke behoeftes zijn hebben en hoe jouw producten en/of diensten daar nog beter op kunt aanpassen.

 

 

Zoektermanalyse en Contentmarketing

Er is heel veel informatie op het Internet beschikbaar en vele partijen hebben content online gezet wat inhoudelijk vergelijkbaar is.

Om ervoor te zorgen dat jouw website op de eerste zoekresultatenpagina eindigt en je content aanbiedt waar bezoekers naar op zoek zijn is het noodzakelijk dat je de juiste zoektermen hanteert.

Welke zoektermen je gaat inzetten is afhankelijk van een aantal factoren. Wat bepalend is of je generieke of specifieke zoektermen gebruikt.

Daarnaast maakt het uit hoeveel andere partijen strijden om dezelfde zoektermen.

Immers, elke website wil graag in de top 3 van de grote zoekmachines eindigen omdat er is gebleken dat bezoekers daar als eerste op klikken.

Indien de inhoud niet helemaal voldoet aan hun verwachtingen komen ze terug naar zoekmachine en scrollen ze verder naar de daaropvolgende websites.

 

SEO Sight Crosswalk-700px

 

 

Door een gestructureerd stappenplan te hanteren kan SEO Sight helpen op zoek te gaan naar zoektermen die jouw potentiële klanten gebruiken.

Zodat je ze zelf kunt toepassen in jouw eigen content. Wil je weten of wij wat voor je kunnen betekenen neem dan contact met ons op.

Vul je gegevens hieronder in zodat wij contact met je kunnen opnemen voor een oriënterend gesprek. Dit gesprek is geheel vrijblijvend en kosteloos.

2 + 15 =

<a href="https://seosight.nl/author/ryan/" target="_self">Ryan Ip</a>

Ryan Ip

Ryan is oprichter van het online marketingbureau SEO Sight en zijn expertise omvat zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine-adverteren (SEA). Hij combineert zijn technische vaardigheden met een diepgaand inzicht in online marketing om effectieve en duurzame strategieën te ontwikkelen, gericht op het verhogen van online zichtbaarheid en engagement voor zijn klanten. Daarnaast heeft hij een passie in zelfontwikkeling en psychologie. Hij schrijft daarom graag artikelen gericht op deze gebieden.

You May Also Like…

0 reacties