Wat is zoekintentie en gebruikersintentie

SEO Sight - Wat is zoekintentie en gebruikersintentie

Written by Ryan Ip

17/03/2023

Wat is zoekintentie en gebruikersintentie

 

In deze blogpost gaan we het hebben over intenties en dan met name zoekintentie en gebruikersintentie. Als ondernemer is het belangrijk om te weten wat de behoeftes van jouw klanten zijn, wat ze nodig hebben en hoe ze daar naar zoeken. In SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie is het zaak om daar op in te spelen zodat jouw potentiele klanten je in het vizier krijgen wanneer ze zoekmachines gebruiken om antwoord te krijgen op de vragen die ze hebben.

Laten we eerst beginnen met het beschrijven van de woorden zodat we een beeld krijgen waar we het over hebben.

 

Definitie van intentie

Een intentie (Latijn: intentio) is het voornemen een handeling te verrichten. Het gaat daarmee vooraf aan gedrag, al wil dit niet zeggen dat elke intentie ook daadwerkelijk verricht of volledig uitgevoerd wordt. Indien een voorgenomen handeling niet voltooid wordt, is er sprake van een poging. ~Wikipedia

 

Waarom is zoekintentie belangrijk?

Wanneer je weet welke intenties jouw klanten hebben kun je hen verder helpen bij het verrichten van de daadwerkelijke handeling, het behalen van het doel of de reis daar naar toe te vergemakkelijken. Het helpt je te begrijpen wat een gebruiker of klant zoekt en waarom. Door de intentie van de gebruiker of de zoekintentie te begrijpen, kun je je content en marketingstrategieën beter afstemmen op de behoeften van de gebruiker. Door relevante en nuttige content aan te bieden die aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker, verbeter je de gebruikerservaring en verhoog je de betrokkenheid die de gebruiker heeft met je website.

 

 

SEO Sight - Wat is zoekintentie en gebruikersintentie Groepje Mensen 

 

 

 

Wat is het verschil tussen zoekintentie en gebruikersintentie?

De intentie verwijst naar de reden of het doel achter de zoekopdracht van een gebruiker. Het is de motivatie achter wat de gebruiker zoekt en wat hij of zij hoopt te bereiken of te vinden. Gebruikersintentie en zoekintentie worden vaak door elkaar gebruikt en velen denken dat het verwijst naar hetzelfde. Echter er zit wel een nuanceverschil in tussen een zoekintentie en gebruikersintentie. 

Een zoekintentie betekent dat je het voornemen hebt om een handeling te verrichten en in dit geval gaat het om het zoeken naar iets. In de context van SEO betekent het de handeling om op zoekmachines te zoeken naar informatie. 

Een gebruikersintentie gaat verder dan de zoekintentie. Het is het voornemen om iets te doen en dat uit te voeren en dat in een breder context dat gestart kan worden met een zoekintentie. 

Om een voorbeeld te geven. Je gaat op Google op zoek naar een electrische boor. Je spendeert uren om uit te zoeken welke er zijn en de verschillende mogelijkheden. Dit kun je dit vatten als een zoekintentie wanneer je op zoek bent naar websites die informatie geven over electrische boren.

Zoals gezegd gaat gebruikersintentie verder dan zoekintentie en speelt context een rol. Namelijk, waar ga je de electrische boor voor gebruiken? Wat ga je ermee boren? Is dat voor klussen in huis? Reparaties uitvoeren aan je auto? Of heb je een industriele boormachine nodig voor je werk?

Het belang van het begrijpen wat zoekintentie en gebruikersintentie is groot voor ons vak als online marketing specialist en specifiek SEO specialist. Het belang van het kennen van je klant is altijd al uitermate belangrijk geweest in de moderne marketing.

Inzicht in zoekintentie en gebruikersintentie is essentieel voor het creëren van effectieve marketingstrategieën en het ontwikkelen van content die aansluit bij de behoeften en verwachtingen van de gebruiker.

Vandaag de dag met het Internet, de tools en technologie die er zijn maakt dat, er voor jou als ondernemer, nog meer informatie te halen valt en wat tevens goed te benutten is.  Immers, als jij hier geen gebruik van maakt dan zal iemand anders dat wel doen en daarmee loop je kansen mis. Dat is zonde en dat hoeft niet.

Hieronder beschrijven we wat je als ondernemer met de kennis van zoekintenties en gebruikersintenties kunt doen. Laten we beginnen met het benoemen van de voordelen in het verkrijgen van inzichten in zoekintentie.

 

SEO Sight - Zoekintentie - Gebruikersintentie

 

 

Belangrijke voordelen van inzichten in zoekintentie

Weten wat er in je klanten leeft, wat hun wensen en behoeftes zijn hebben vele belangrijke voordelen voor je als ondernemer en bedrijf. De voornaamste voordelen van inzichten in zoekintenties zijn als volgt:

 

  • Effectievere marketingstrategieën

Inzicht in de intentie van de gebruiker helpt je om effectievere marketingstrategieën te creëren, die gericht zijn op de specifieke behoeften en motivaties van de gebruiker. Dit leidt tot een efficiënter gebruik van marketingmiddelen en hogere conversiepercentages.

 

  • Betere contentcreatie

Inzicht in zoekintentie helpt je content te creëren die relevant en nuttig is voor de gebruiker, wat resulteert in een hogere betrokkenheid en leidt tot betere kansen op conversies.

 

  • Hogere ranking op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s)

Inzicht in de zoekintentie helpt bedrijven om hun inhoud en strategieën te optimaliseren zodat deze overeenkomen met de zoekintentie van de gebruiker. Dat levert hoge rankings op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) en brengt je in het vizier van potentiële klanten.

     

    • Verbeterde gebruikerservaring

    Inzicht in zoekintentie draagt bij aan een betere gebruikerservaring door te voldoen aan de behoeften van de gebruiker middels het bieden van zinvolle content die voldoet aan hun zoekintentie. Een betere gebruikerservaring leidt tot een grotere kans op terugkerende bezoekers, conversies en algemeen zakelijk succes.

     

    SEO Sight - Customer Survey

     

     

    De vier types van zoekintentie

    Als we verder inzoomen in zoekintenties dan kun je een viertal verschillende types van intenties vaststellen. Het kennen van de types geeft extra informatie weer naar wat voor soort intentie een gebruiker heeft. De vier types van zoekintenties zijn:

     

    1. Informatieve intentie

    Een gebruiker is op zoek naar informatie of antwoorden op een vraag. Hij of zij heeft een informatieve intentie. Ze zijn op zoek naar specifieke details, uitleg, definities, instructies of inzichten over een bepaald onderwerp.

     

    2. Navigatieve intentie

    Wanneer een gebruiker op zoek is naar een specifiek merk, website, product of dienst, hebben ze navigatie-intentie. Ze hebben een goed beeld van wat ze willen en weten wat ze zoeken. Ze willen direct naar een bepaalde website of pagina die daar over gaat.

     

    3. Transactionele intentie

    Een gebruiker die op het punt staat om een product of dienst te kopen heeft een transactionele intentie. Ze zoeken naar mogelijkheden om een product of dienst te kopen of een transactie te voltooien, zoals het maken van een reservering of boeking.

     

    4. Commerciële intentie

    Deze intentie is een combinatie van informatieve en transactionele intentie waarbij een gebruiker zich in de fase bevindt waarin hij onderzoek doet en producten of diensten vergelijkt voordat hij een aankoopbeslissing neemt. Zij willen overtuigd worden dat wat ze willen aanschaffen het juiste product of dienst is en dat dat bij juiste verkoper of aanbieder gebeurt.

     

    SEO Sight - 4 Icons Intenties

     

     

    Waarom is zoekintentie belangrijk voor SEO?

    Zoekintentie speelt op het vlak van SEO, ook wel zoekmachineoptimalisatie genoemd, en het succes ervan eveneens een cruciale rol. Inzicht in de zoekintentie van de gebruiker kan u helpen inhoud te creëren die aan hun behoeften voldoet en hun vragen beantwoordt, waardoor uw website relevanter wordt voor hun zoekopdracht. Dit leidt tot een betere gebruikerservaring en kan de kans vergroten dat gebruikers langer op uw website blijven, betrokken raken bij uw inhoud en zelfs converteren.

    Hier zijn enkele manieren waarop zoekintentie SEO beïnvloedt:

    • Zoekwoordenanalyse en zoekwoordenonderzoek

    Inzicht in de verschillende soorten zoekintenties helpt u bij het onderzoeken en identificeren van geschikte zoekwoorden die passen bij de zoekintentie van de gebruiker. Dit leidt tot het creëren van gerichte inhoud die overeenkomt met de zoekintentie van de gebruiker.

    • Content creatie

    Weten wat de gebruiker zoekt, helpt u om content te creëren die relevanter en waardevoller is voor hun behoeften. Het zorgt ervoor dat uw content overeenkomt met de zoekintentie van de gebruiker en dat deze informatief, nuttig en overtuigend genoeg is om hun vragen te beantwoorden en hen te converteren in klanten.

    • Betere gebruikerservaring

    Het aanbieden van content die aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker, geeft hem een betere gebruikerservaring. Ze zullen eerder geneigd zijn zich met de inhoud bezig te houden als deze aan hun behoeften voldoet en een oplossing biedt voor hun problemen.

    • Hogere rankings en meer websiteverkeer

    Het creëren van inhoud die aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker en een betere gebruikerservaring biedt, leidt tot betere rankings op de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s). Dit verbetert de zichtbaarheid van uw website, verhoogt de kans op klikken en zorgt voor meer verkeer naar uw website.

    Zoektintenties is belangrijk voor SEO (zoekmachineoptimalisatie) omdat het raakvlakken heeft met klantervaringen (customer experience) die jouw klanten met jouw bedrijfsvoering hebben. Het beschrijft en geeft aan hoe goed (of slecht) ze geholpen zijn met datgene wat ze voor ogen hebben. Lees ook de blogpost over de 10 redenen waarom je SEO nodig hebt.

     

    SEO Sight - SEO Landingspagina

     

     

     Vier soorten zoekwoorden

    Kennis hebben van de typen c.q. categorien van zoekintenties maakt dat je dit ook kunt inzetten in de diverse marketingstrategien. Kijken we naar SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie dan zijn zoekwoordenanalyses en zoekwoordenonderzoek een fundamenteel en essentieel onderdeel. Passen we de de vier typen zoekintenties op zoekwoorden dan komen we tot een viertal verschillende typen zoekopdrachten die gebruikers van zoekmachines hebben en daarmee vier soorten zoekwoorden.

     

    1. Informatieve zoekwoorden

    Deze zoekwoorden worden gebruikt om informatie te vinden over een specifiek onderwerp, persoon of ding. Ze worden gebruikt wanneer iemand meer wilt weten over een bepaald onderwerp, antwoorden op vragen wil krijgen of nieuws over een onderwerp wil vinden. Voorbeeld: “hoe bak je een appeltaart”, “wat is de hoofdstad Italië?”.

     

    2. Navigatie zoekwoorden

    Dit type zoekwoord wordt gebruikt wanneer iemand een bepaalde website of een bepaald merk wil vinden. Ze zoeken naar iets specifieks, zoals de naam of URL van een bedrijf. Voorbeeld: “Zalando”, “Bol” etc.

     

    3. Transactionele zoekwoorden

    Transactionele zoekwoorden worden gebruikt bij de intentie om te kopen. Deze typen zoekwoorden worden gebruikt wanneer iemand een aankoop wil doen, zich wil aanmelden voor een abonnement of een afspraak wil maken. Voorbeeld: “online eten bestellen”, “een hotel boeken”.

     

    4. Commerciële zoekwoorden

    Deze zoekwoorden vallen ergens tussen informatieve en transactionele zoekwoorden in. Ze geven aan dat een potentiele klant zich in het onderzoeksproces bevindt en verschillende opties vergelijkt voordat deze een aankoopbeslissing neemt. Voorbeeld: “beste fiets”, “online marketingbureau bij mij in de buurt”.

    Inzicht in de verschillende soorten zoekwoorden helpt online bedrijven hun inhoud te optimaliseren zodat deze overeenkomt met de intentie van de gebruiker. Bedrijven zijn in staat om hiermee effectievere online marketingcampagnes te maken. Dit resulteert uiteindelijk in een soepelere en gestroomlijnd gebruikerservaring voor hun doelgroep.

     

     

    Het identificeren van zoekintenties en gebruikerintenties

    Het identificeren van zoekintenties en gebruikersintentie is cruciaal om effectieve inhoud te creëren en een digitale marketingstrategie te ontwerpen die voldoen aan de behoeftes van uw toekomstige en huidige klanten. Hieronder volgen enkele methoden om intenties te identificeren:

    Hier zijn enkele effectieve manieren om de intentie van gebruikers te bepalen:

     

    • Doe een doelgroepanalyse

    Uitzoeken welke groep mensen geïnteresseerd zullen zijn in het aanschaffen van uw product of dienst is belangrijk. Het analyseren van hun interesses en welk type inhoud zij aantrekkelijk vinden, kan nuttige inzichten opleveren. Je kunt de groep van geinteresseerde mensen uitsplitsen in personages waarbij je elke type persoon specifieker beschrijft. Des te specifieker je een persoon weet te beschrijven en de behoeftes die hij of zij heeft des te beter je content en gerichter je marketingcampagnes zullen zijn.

     

    • Voer enquêtes uit

    Het uitvoeren van enquêtes bij uw potentiële klanten is een goede manier om hun intentie beter te begrijpen. Via enquêtes kunt u meer over de potentiële klant te weten te komen door naar hun voorkeuren te vragen en de manier waarop zij graag content tot zich nemen te leren kennen.

     

    • Bestudeer community groepen of forums

    Kijk naar groepen op bijvoorbeeld Facebook of forums waar gebruikers hun interesses of uitdagingen in verband met uw product of dienst bespreken. Analyseer hoe ze over uw product of dienst praten en de vragen die ze stellen om hun intentie te bepalen.

     

    • Analyseer zoekopdrachten

    Het analyseren van de zoekopdrachten die gebruikers gebruiken om uw website of uw branche te vinden is een goed begin. Zoek naar gemeenschappelijke woorden of zinnen zoals vragen of zoekopdrachten die gebruikers gewoonlijk stellen en die wijzen op hun intentie. Analyseer de zoekwoorden die de gebruiker zoekt om uw website of branche te vinden. Zoek naar specifieke zinnen of vragen die de gebruiker waarschijnlijk zal stellen en wat kan duiden op de intentie van de gebruiker.

     

    • Bestudeer zoekresultatenpagina’s (SERP’s)

    Voer een zoekopdracht uit op Google of een relevante zoekmachine met de trefwoorden die verband houden met uw bedrijf of branche. Kijk naar de hoogst genoteerde pagina’s die verschijnen onder de resultatenpagina’s van de zoekmachine (SERP’s). Het type inhoud dat hoog scoort, geeft aan welke inhoudsindeling en structuur van de pagina’s voldoen aan de intentie van de gebruiker. Inzicht in deze pagina’s en de inhoud ervan kan u helpen de soorten gebruikersintenties te identificeren die deze websites bedienen.

     

    • Analyseer het gedrag van gebruikers op uw website

    Door de gegevens van uw website te analyseren kunt u vaststellen welke pagina’s het populairst zijn bij uw websitebezoekers. Het analyseren van het gedrag van gebruikers op uw website kan hun intentie blootleggen. Het volgen van hun gedrag, zoals tijd op de website, doorklikpercentages, bezochte soorten content en conversiepercentages biedt inzicht in de intentie van de gebruiker. Door te analyseren hoe gebruikers met uw website omgaan, kunt u inzicht krijgen in wat uw gebruikers zoeken en uw inhoud en websiteontwerp aanpassen om beter aan hun interesses te voldoen.

    Door de intentie van gebruikers te begrijpen, kunt u boeiende en relevante inhoud creëren die aan hun behoeften voldoet, wat uiteindelijk leidt tot een hogere betrokkenheid en conversie.

     

     

     

     

    Zoekmachine versus website

    Zoals hierboven aangegeven worden zoekintentie en gebruikersintentie vaak door elkaar gebruikt. Immers, een gebruiker is namelijk diegene die een zoekopdracht opgeeft in de zoekmachine. In deze blogpost willen we toch onderscheid maken tussen zoekintentie en gebruikersintentie om met name het verschil aan te duiden wat betreft het platform en welke invloed we hebben.

     

    Platformen

    Als we het hebben over zoekintenties dan zijn we overgeleverd aan de zoekmachines. Hoe die zoekresultaten presenteert aan haar gebruikers, welke zoekresultaten zij toont en hoe uitgebreid de informatievoorziening is. Als website eigenaar heb je daar weinig invloed op behalve het inzetten van SEO en SEA om zo jouw positie in de ranglijst te verbeteren. Verplaatsen we de aandacht naar bijvoorbeeld je website dan heb je daar veel meer invloed op omdat dat in eigen beheer is. Zo ook de marketincampagnes die je uit kunt zetten zoals op social media, e-mail marketing, influencer marketing etc.

    Wanneer gebruikers, c.q. mogelijke potentiele klanten, op je website terecht komen is dat bijvoorbeeld organisch verkeer (zoekmachines), betaald verkeer (via advertenties zoals Google Ads of Facebook Ads) of sociaal (via social media, mond-tot-mond reclame).

     

    Eenmaal op uw website is het van belang hoe goed de vier basis intenties zijn ingericht.

    Hebben we het bijvoorbeeld over informatie dan kun je bij je eigen website beoordelen of je informatie volledig is, tijdig, betrouwbaar etc. je kunt bijvoorbeeld de eisen aan informatie bekijken om te lezen waar informatie aan moet voldoen.

    Qua transactie kun je nagaan in hoeverre het voor de gebruiker makkelijk is om informatie te vinden over de product of dienst waar ze naar op zoek zijn. Vinden ze alle antwoorden waar ze naar op zoek zijn? Helpt de geboden informatie in het maken van een keuze of beslissing?

    Als we het hebben over navigeren is het voor de gebruiker makkelijk om door de website heen te gaan? Is het overzichtelijk? Weten ze waar ze zijn, waarom ze hier zijn en wat ze op de desbetreffende pagina kunnen doen?

    Uiteindelijk als ondernemer wil je ook aan commercie doen. Dus stel je zelf dan ook de vraag of het makkelijk voor de klant is om iets bij je af te nemen. Is het koopproces makkelijk ingericht? Komt jouw website c.q. webshop betrouwbaar over?

     

     

    Samenvatting zoekintentie en gebruikersintentie

    Mensen die zoekmachines gebruiken voeren zoekopdrachten in dat in lijn ligt met hun verwachtingen en intentie. Dat kan dus informatief, transactioneel, navigerend of commercieel zijn zoals bovenstaande overzicht aangeeft.

    Als ondernemer kun je hierop inspelen door na te gaan in hoeverre jouw informatievoorziening van de producten en diensten die je aanbiedt hierop aansluit. Immers, zoekmachines doorzoeken jouw website om na te gaan en te bepalen waar deze over gaat en wat daarin beschreven wordt. Door het hanteren van zoekwoorden bepalen zoekmachines de intentie van jouw website. Met andere woorden, ook jouw website zal een bepaalde intentie hebben en als je een commercieel bedrijf bent is commercie voor de hand liggend. Echter, je kunt de andere intenties inzetten om ervoor te zorgen dat er uiteindelijk commercie zal plaatsvinden.

    Door middel van zoekwoordenanalyses, kennis van jouw branche en de doelgroep die je target kun je een fundament leggen voor je contentmarketing. Zodat je op basis van de behoeftes van de klant kunt inspelen. Daarnaast speel je ook in op de behoeftes van zoekmachines, namelijk informatie weten te verschaffen aan haar gebruikers en antwoord te geven op hun zoekvragen. Zeer belangrijk dus voor goede business.

    In een volgend blogpost zullen we verder ingaan op hoe je op zoekintentie en gebruikersintentie kunt inspelen als het gaat om content.

     

     

     

     

    Welke redenen spreken jou aan of zijn voor jou en je business belangrijk genoeg?

    Ben je benieuwd wat SEO Sight hierin voor je kan betekenen? Neem vandaag nog contact met ons op.

    <a href="https://seosight.nl/author/ryan/" target="_self">Ryan Ip</a>

    Ryan Ip

    Ryan is oprichter van het online marketingbureau SEO Sight en zijn expertise omvat zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine-adverteren (SEA). Hij combineert zijn technische vaardigheden met een diepgaand inzicht in online marketing om effectieve en duurzame strategieën te ontwikkelen, gericht op het verhogen van online zichtbaarheid en engagement voor zijn klanten. Daarnaast heeft hij een passie in zelfontwikkeling en psychologie. Hij schrijft daarom graag artikelen gericht op deze gebieden.

    You May Also Like…

    0 reacties