Wil je goed vindbaar zijn voor je klanten op het Internet dan zijn er verschillende platformen waar je aan moet denken.

 

Zo heb je sociale platformen als Facebook, Instagram en Twitter.

 

SEO Sight 3 icons - fb instagram twitter

 

Echter, de meest gebruikte platformen zijn zoekmachines. Mensen die gericht op zoek zijn naar informatie.

 

Het verschil tussen sociale en zoekmachineplatformen is dat het voor ondernemers makkelijker is om via zoekmachines na te gaan wat mensen willen dan op social media.

 

Er wordt wel eens gesteld dat je op zoekmachines erachter komt waar mensen naar op zoek zijn en op social media wie deze personen zijn en wat ze interessant vinden.

 

SEO oftewel zoekmachineoptimalisatie houdt aan de ene kant in dat je website voldoet aan de structuur en eisen die zoekmachines stelt zodat deze goed doorzocht en geïndexeerd kan worden.

 

SEO-Sight-Desktop-Patterns

 

Google is ‘s werelds grootste zoekmachine en daardoor worden zij nauwlettend in de gaten gehouden wanneer zij nieuws naar buiten brengt over hun zoekmachine en hoe zij websites ranken. Meer informatie kan je hier lezen.

 

Google is daarmee een belangrijke schakel tussen jou en jouw potentiële klanten. Immers, als je niet voorkomt in Google kan verlies je een belangrijk platform waarmee men jou kan vinden.

 

Google rangschikt jouw website op basis van meer dan 200 verschillende factoren en daar krijg je een bepaald cijfer voor.

 

SEO Sight Banner Periodic Table of SEO Success Factors

 

Aan de hand van deze factoren en jouw concurrenten krijg jouw website een positie op de SERP (Search Engine Result Page). Deze plek is niet statisch en kan veranderen.

 

Dit is het terrein van SEO-activiteiten. Welke SEO-activiteiten dat zijn kun je hier lezen.

 


 

Jouw positie op de SERP

Zoals gezegd is de positie die jouw website heeft op de SERP dynamisch en onderhevig aan verandering.

 

Eerste zoekpagina klik ratio

 

Er zijn wel meer dan 200 verschillende factoren dat jouw positie beïnvloedt en wanneer je daaraan gaat sleutelen kan dat positief of negatief uitpakken.

 

Positief als in dat je hogere in de ranking komt en hopelijk op de eerste pagina.

 

Negatief als in dat je lager komt in de ranking of in het ergste geval dat Google je een op de zwarte lijst zet en je website helemaal niet voorkomt op de SERP.

 

Wil je weten wat jouw positie is op de SERP dan is het nuttig om dat regelmatig te controleren.

 

Je kunt dit handmatig doen en dit bijvoorbeeld bijhouden in MS Excel.

 

Handiger is om een rank tracker daarvoor in te zetten. Een tool waarbij je opgeeft wat jouw website is en op welke zoektermen je gevonden wilt worden.

 

SEO Sight Rank Tracking Graph Keyword

 

Deze tool zal dan automatisch op gezette intervallen nagaan waar jouw website staat op de SERP en dit in een grafiek weergeven.

 

Wanneer je bijvoorbeeld veel werk verricht aan jouw website, zoals het regelmatig plaatsen van berichten, dan kun je zien wat voor effect dat heeft op jouw positie.

 

Daarnaast kun je inzicht krijgen of andere websites erbij zijn gekomen die beter scoren.

 

 


 

 

Jouw positie ten opzichte van je concurrenten

 

Een belangrijke rol dat speelt in de ranking van jouw website zijn web links.

 

Dat zijn koppelingen die zoekmachines vinden op jouw website. Daar wordt een onderscheid in gemaakt tussen interne en externe links.

 

SEO Sight Intern Externe Links

 

Interne links zijn koppelingen in pagina’s en berichten naar andere delen van jouw website.

 

Externe links zijn koppelingen naar andere websites.

 

Google hecht waarde in goede en relevante links die naar jouw websites wijzen.

 

Met name als ze komen van websites die veel autoriteit hebben, veel verkeer genereren of om welke reden dan ook een hoge positie op Google hebben.

 

SEO Sight Link Building

 

 

De afgelopen jaren zijn er daardoor mensen in gespecialiseerd om aan link building te doen. Het opzettelijk bouwen van externe links zodat de website in kwestie hoger komt.

 

Vaak komen deze externe links van websites die in het verleden ook weer op een manipulatieve manier een hoge ranking hebben gehaald.

 

Het probleem is dat deze websites soms niet relevant zijn voor jouw branche.

 

Echter, Google stelt dat dit een manipulatieve manier is om hoger te komen in de SERP en wijst dit dan ook af in haar leidraad voor websites (1).

 

Het resultaat kan zijn dat wanneer Google erachter komt dat je hier gebruik van maakt je je positie kan verliezen of geheel verwijderd kan worden.

 

SEO Sight Ban Website Link

 

Het is dus zaak om op een eerlijke manier aan externe links te komen.

 

Een manier om erachter te komen hoe andere websites dat doen is op basis van back link analyses.

 

Door middel van een back link checker kun je bestuderen welke externe links jouw concurrenten hebben en nagaan in hoeverre jij daar ook profijt van kunt hebben.

 

 


 

 

Hoe kun je jouw positie kunt verbeteren?

Daarvoor verwijs ik weer naar het artikel “Wat is SEO” dat beschrijft dat er 3 domeinen zijn van SEO-activiteiten die je kunt oppakken.

 

SEO Sight - Wat-is-SEO

 

In het kort is dat: Technical SEO wat ervoor zorgt dat je website goed doorzocht en geïndexeerd kan worden.

 

On-Page SEO waarbij je zorgt voor goede content doordat je weet wat mensen willen weten en lezen.

 

Als laatste Off-Page SEO waarbij je nagaat hoe je jouw eigen content kunt verspreiden en waaronder sociale platformen.

 

Google stelt in haar leidraad is het belangrijk dat andere websites links maken, die relevant en van hoge kwaliteit zijn, naar jouw unieke en relevante content.

 

Zij stelt dat de manier om hoog in de ranking te komen is door goede content te produceren en te publiceren. Dat deze haar weg vindt op het Internet doordat deze vaak gedeeld zal worden omdat lezers het nuttig vindt.

 

 

Bronnen:

1: https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=en

Door een gestructureerd SEO stappenplan te hanteren kan SEO Sight snel websites op een goede gestructureerde manier websites optimaliseren.

 

Wil je weten of wij wat voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

 

Vul je gegevens hieronder in zodat wij contact met je kunnen opnemen voor een oriënterend gesprek.

 

Dit gesprek is geheel vrijblijvend en kostenloos.

 

14 + 9 =

Share This