Bouw een goede business op volgens Jason Akatiff

Jason Akatiff - Master the Core Principles for Designing a Desirable Business that’s worth 5-10X at Sale

Written by Ryan

26/11/2020

 

Adworld 2020 Banner

Bouw een goede business op volgens Jason Akatiff. Maar hoe? Onlangs werd het Adworld 2020 online virtuele congres gehouden, waarbij honderden sprekers een presentatie hielden over diverse online marketing onderwerpen. E-commerce, conversie optimalisatie, affiliate marketing, Shopify en nog veel meer. Omdat er heel veel nuttige informatie voorbijkwam wil ik met een serie blogposts de belangrijkste punten die voor jou als ondernemer belangrijk zijn onder de aandacht brengen.  

De start van deze reeks blogposts betreft een presentatie van Jason Akatiff. Deze ging over de kern principes die je moet beheersen om een aantrekkelijke bedrijf te ontwerpen. Eentje die 5 tot 10 keer zoveel waard is wanneer je deze gaat verkopen.

 

Jason Akatiff - Master the Core Principles for Designing a Desirable Business that’s worth 5-10X at Sale

 

Jason zit al meer dan 20 jaar in de affiliate marketing en heeft daardoor heel veel producten zien komen en gaan. Met affiliate marketing ben je een vertegenwoordiger van een bedrijf en krijg je een commissie voor de producten en diensten die je verkoopt. De verdiensten kunnen hoog zijn en het voordeel is dat je zelf geen product of dienst hoeft te ontwikkelen.

Bedrijven doen aan affiliate marketing omdat succesvolle affiliates vaak al een groot netwerk hebben. Ze krijgen hierdoor toegang tot een grote doelgroep zonder al teveel tijd te moeten steken in het opbouwen van een verkoopteam en het uitzetten van kostbare marketingcampagnes.

 

De kern principes die hij noemt zijn als volgt:

1. Shiny Bobble Syndrome

Dit staat ook wel bekend als het Shiny Object Syndrome maar Jason noemt het in zijn presentatie dus shiny bobble syndrome. In het Nederlands kennen we het als dat het gras groener is bij de buren.

 

Er worden jaarlijks heel veel producten gelanceerd en dankzij goede marketing lijkt elk product beter, mooier en veelbelovender dan datgene dat je nu hebt of verkoopt. Als iets je aanspreekt raak je enthousiast, ga je mogelijkheden zien en wil je als ondernemer daar graag een graantje van meepikken. Immers ook bij jou moet de schoorsteen blijven roken.

Wat velen over het hoofd zien is dat iedere kans gepaard gaat met opofferingskosten.

Dit staat voor de kosten die je zou hebben gemaakt voor een opgeofferd alternatief. Het is een keuze maken tussen twee activiteiten. ‘Ga ik vanavond naar de bioscoop of  naar de sportschool?’

Achter alle shiny objects aangaan kan ervoor zorgen dat je je focus kwijtraakt en uiteindelijk veel tijd en geld investeert in zaken die achteraf niet behulpzaam zijn in het bereiken van je doelen. Wees daarom kritisch waar je doet.

~https://www.finler.nl/kennis/alternatieve-kosten/

 

Welke afleidingen heersen er momenteel bij jou en in je bedrijf?

Een goede business bouwen doe je door een lange termijn visie te ontwikkelen en na te gaan wat daarvoor nodig is om daar te komen.

 

2. Bouw je eigen bezittingen

Jason noemt in zijn presentatie een ander belangrijk punt. Namelijk je wilt je eigen activa c.q. bezittingen gaan opbouwen. Dat zijn bijvoorbeeld je merk, je eigen website, je eigen e-maillijst etc. Als je vooral afhankelijk bent van anderen zoals bijvoorbeeld Facebook, Linkedin of elk ander platform waar jij geen eigenaar bent en je raakt daar je account kwijt dan heb je geen manier meer om je klanten te bereiken.

 

Systemen veranderen. Platformen veranderen. Beleidsmaatregelen veranderen. Wat morgen kan is overmorgen misschien wel verboden of uitgeschakeld. Een voorbeeld wat zo nu en dan opduikt is dat sommige mensen hun Facebook advertentie account kwijtraken. Even snel Facebook bellen en om opheldering vragen en je account weer activeren zit er niet bij. Dat is wel vervelend als je net een marketing campagne hebt gelanceerd.

Terugkerend naar de opofferingskosten betekent dit dus dat je  keuzes moet maken. Dat heeft te maken met het feit dat we maar een beperkte mate aan tijd, geld en energie hebben.  We moeten keuzes maken. Maar hoe?

Jason stelt dat je je uiteindelijk af moet vragen wat je wilt opbouwen. Nagaan wat je gelukkig maakt.

…that’s what all this stuff comes down to.

Vraag jezelf af:

Wat maakt mij gelukkig?”,
wat motiveert mij?”,
wat boeit mij?”,
wat geeft mij energie en maakt dat ik ‘s ochtends graag  uit bed kom?

Dat is waar jij 80% van je tijd aan wilt besteden.


We hebben namelijk allemaal wel eens te maken met zaken die we liever willen vermijden. Maar dat is onderdeel van werk c.q. het voeren van een bedrijf. Niet alles wat er bij komt kijken is nu eenmaal leuk.

Bouw een goede business betekent dus dat je voor jezelf een referentiekader moet hebben of ontwikkelen om te bepalen wat je gaat doen. Zodat keuzes maken uiteindelijk sneller gaat.

Ga voor jezelf na waar je veel kennis over hebt.
Bepaal welke delen van het ondernemen je wel en niet liggen
Maar vooral ook, als je dat werk doet en je wordt pas betaald NADAT je resultaat hebt gerealiseerd. Wat zou dat dan zijn?

Gedurende je reis zul je momenten van tegenslag meemaken. Je zult ontmoedigd raken door de dingen die je tegenkomt. Een rechtszaak, fraude, verdampende inkomsten.

De kernwaarden die Jason noemt zijn als volgt:

  • Een bedrijf dat verkocht kan worden
  • Een bedrijf waar ik van houd
  • Een geweldige plek om te werken

Wat is belangrijk voor jou?
Hoe zorg je ervoor dat je werkt waar je het naar je zin hebt?
Is datgene wat je doet nog steeds datgene wat je ooit had bedacht?

 

3. Een lifestyle business

Wat veel guru’s verkopen is dat als je een ondernemer wordt,  je jezelf een bepaalde levensstijl gunt die je niet krijgt als je een werknemer bent. Denk aan veel geld verdienen, veel vrije tijd en daardoor veel dingen doen die je normaliter niet zou kunnen doen. Zoals bijvoorbeeld veel op vakantie gaan of vanuit het buitenland werken. Of bijvoorbeeld veel tijd kunnen spenderen aan je familie.

 

Echter,  wat velen niet in de gaten hebben is dat dit bedrijf rondom jezelf is gebouwd. Als je namelijk stopt met werken dan stoppen ook de inkomsten. Jij bent onlosmakelijk verbonden aan het bedrijf en vice versa. Een dergelijk bedrijf is dan ook lastig te verkopen omdat als jij wegvalt dan zal het bedrijf ook niet verder kunnen opereren.

 

Ben je dan ook vervangbaar?
Kan het bedrijf zelfstandig opereren zonder jou?

Een goede business bouwen betekent dat je verder kijkt  dan alleen jezelf.

 

4. Systemen en processen

Wat je gaat helpen in het opbouwen van je bedrijf, het efficient kunnen spenderen van je tijd en het tevens schaalbaar te maken is door het vroegtijdig implementeren van systemen en processen. Door hier al vanaf het begin mee te beginnen kun je werkzaamheden definiëren, optimaliseren en overdraagbaar maken. Het zorgt ervoor dat je mensen kunt inhuren en dat zij taken van je kunnen overnemen. De juiste software aanschaffen zorgt er voor dat veel van dit soort processen voortaan ook geheel automatisch kunnen verlopen. Een goede business betekent dat je veel werkzaamheden procesmatig en zoveel mogelijk geautomatiseerd werken. Zodat er zo min mogelijk interventies van buitenaf nodig is om het doel te bereiken.

“Werken aan je business is net zo belangrijk als werken in je business.”

 

 

Heb je voor jezelf bepaalt welke hard-  en software onmisbaar zijn in je bedrijf?
Weet je hoe de tools, die je gebruikt, elkaar aanvullen?
Ben je bekend met de kenmerken van elk tool en benut je ze ook?

 

5. Teambuilding

Een bedrijf bestaat daarnaast uit mensen die werkzaamheden organiseren. Niet alle werkzaamheden kunnen geautomatiseerd worden. Zo heb je mensen nodig om werk te initiëren, te definiëren en ook om na te gaan wat geoptimaliseerd kan worden. Je hebt mensen nodig om te kunnen innoveren. Een bedrijf dat oog heeft voor de toekomst zorgt ervoor dat teams goed kunnen functioneren en dat mensen er tevreden en met vertrouwen werken.

 

Team op kantoor

Foto door Andrea PiacquadioPexels

Wat heb je in je bedrijf geïmplementeerd waardoor je medewerkers elkaar weten te vinden?
Wat doe je om samenwerking te stimuleren?
Wat doe je om een omgeving van vertrouwen en initiatief te ontwikkelen?

 

6. Lange termijn visie oftewel begin met het einde in zicht

Het opbouwen van een duurzaam bedrijf houdt in dat je voor een langdurige periode een focus weet te behouden. Dat je niet mee gaat met elke kans of mogelijkheid die zich aandient.

Stel je voor dat je een kapitein van een boot bent en je gaat elke vis in het water achterna. Dan zou je na verloop van tijd erachter komen dat je wellicht rondjes hebt gevaren terwijl je in werkelijkheid alleen maar naar de overkant wilde met je boot.

Het gaat erom dat je een stip op de horizon kiest en daarnaar toe gaat.

Hoe lang is de termijn die je moet kiezen?

 


Een goede termijn om te hanteren is 3 tot 5 jaar. Dat geeft genoeg tijd om je bedrijf op te bouwen en te vormen naar zoals jij dat wilt. Van daaruit beredeneer je terug naar het hier en nu en bepaal je welke stappen er nodig zijn om daar te komen.

Veel mensen vergeten dat er naast bouwwerkzaamheden aan je bedrijf er ook productie gedraaid moet worden. Namelijk dat je omzet moet maken door je producten en diensten te verkopen. Wanneer je hier veel tijd aan besteed dan is er vaak weinig gelegenheid om te bouwen aan je bedrijf. Productie draaien levert immers geld op en bouwen is een investering voor in de toekomst.

 

Hoe ziet jouw toekomst eruit?
Wat is jouw exit-strategie?

 

7. Wat voor bedrijf wil je bouwen?

Ga voor jezelf  na wat voor omzet je met je bedrijf wilt realiseren. Hoeveel is er voor nodig om een paar ton aan omzet te realiseren? Hoeveel is er nodig voor 1 miljoen of zelfs 50 miljoen? Elk type bedrijf vraagt om andere vereisten. Denk bijvoorbeeld aan de infrastructuur, processen, cultuur en leiders die er in jouw bedrijf zullen rondlopen. Werk je het liefst met een klein team of wil je honderden mensen in je bedrijf hebben? Vind je het niet erg om 24/7 aan de slag te gaan of vind je veel privé tijd juist belangrijk? Wat is er mogelijk in je leven en wat niet? Het is de kwestie vrijheid of veel en lang werken aan je onderneming.

Een MKB bedrijf is een heel ander soort bedrijf dan een groot bedrijf. Elk bedrijf maakt bepaalde groei-spurten door maar de snelheid waarmee het doel wordt gerealiseerd wordt ook bepaald door de visie en leiderschap die daarvoor nodig is. Heb je dat in huis en wil je dat ook echt?

 

Ben je eerlijk in wat je wilt bereiken?
Heb je datgene ervoor over om dat te realiseren?

 

8. Hoe kom je erachter wat je wilt?

Een goede manier om hierachter te komen is door tijd voor jezelf vrij te maken. Er de tijd voor te nemen en bij jezelf te rade gaan wat je echt wilt. De juiste coach kan je helpen daar achter komen omdat hij of zij geen belangen heeft bij wat je wilt. Het gaat er om dat je zelf komt met antwoorden in plaats van dat iemand anders jou vertelt wat dat zou moeten zijn. Een coach is daarom anders dan een consultant of raadgever omdat hij je helpt bij je werkelijke “WHY” te komen. Dat raakt jouw intrinsieke motivatie en zal ervoor zorgen dat je datgene gaat doen wat vanuit jezelf komt.

 

 

 

Begin met jezelf af te vragen waar jij over 3 tot 5 jaar wilt zijn. Dat kunnen grote of kleine dromen zijn. Ga ongecensureerd te werk waarin alles mogelijk is. De realiteit zal uiteindelijk uitmaken wat er werkelijk van terecht zal komen maar je fantasie is oneindig.

 

Sta je wel eens stil bij waar je nu bent?
Sta je wel eens stil bij waar je werkelijk wilt zijn?
Kun je eerlijk zijn over wat je daarin belemmert?

 

 

9. Stel grote doelen

Jason geeft in zijn presentatie aan dat het goed is om hele grote stoutmoedige doelen te stellen. Doelen die bijna niet voor te stellen zijn. Dat je een magische spiegel hebt waarin alles mogelijk is en waar je niet gehinderd wordt door beperkende gedachten. Onze hersenen zijn voortdurend bezig om informatie te categoriseren en in hokjes te plaatsen. Dit maakt het voor ons makkelijker om door het leven te gaan en niet alles opnieuw te hoeven leren, analyseren en te begrijpen. Echter, hierdoor wordt onze geest steeds meer gevormd naar wat het nu is. Hoe de realiteit nu is door de kennis die we nu hebben.

Echter, de toekomst staat nog niet vast en veelal alles is nog mogelijk. Door met een vrije geest te kunnen gaan fantaseren kun je tot oplossingen komen die er nog niet zijn. Je ziet als het ware nieuwe mogelijkheden die je in eerste instantie niet voor mogelijk hield.

 

Ben je een dromer of meer een realist?
Hoe vaak gun je jezelf momenten dat je kunt fantaseren?
Hoe vaak doe je dingen die buiten je comfort zone liggen?

 

10. Lijst van bedrijfskenmerken

Je hebt veel bedrijfsvormen in verschillende vormen en maten. Elk bedrijfsvorm heeft zo z’n voor- en nadelen. Werk je het liefst met een klein team of wil je graag een groot bedrijf met veel werknemers? Verkoop je producten en of diensten? Als je producten verkoopt houdt je dan voorraad aan en zo ja waar dan? Als je diensten verkoopt wie voert ze dan uit en waar moeten ze aan voldoen om dat te kunnen? Moeten ze een opleiding volgen om dat te kunnen? Als je een idee ontwikkelt hoe lang ga je ermee door en wanneer is er een punt waarbij je vaststelt of het winstgevend is of niet?

Hoeveel kapitaal heb je om te investeren? Hoe lang kun je het uitzingen? Of heb je extern kapitaal nodig om je product tot volwassenheid te kunnen brengen?

Jason stelt zichzelf als doel dat een product binnen 90 dagen “minimum viable product” status moet hebben. Een minimum viable product is een eerste werkbare versie van een product of dienst met net genoeg kenmerken en dat zo vroeg mogelijk naar een klant uitgerold kan worden. Langer dan dat is voor hem niet wenselijk want hij focust zich op producten en diensten waar snel geld mee verdiend kan worden. Andere ondernemers kunnen gemakkelijk een paar jaar werken aan iets voordat het aan het grote publiek openbaar wordt gemaakt. Je hebt hiervoor dus een lange adem nodig zowel qua doorzettingsvermogen als kapitaal.

Een andere overweging die Jason maakt is marktaandeel. Kun je bijvoorbeeld 1%  marktaandeel behalen met je product of dienst? Wat is de groeipotentie als je dat eenmaal hebt bereikt? Ben je tevreden met wat je kunt behalen of wil je ongelimiteerde groei?

 



Als voorbeeld neemt Jason het bedrijf Amazon. Zij bezitten in Amerika ongeveer 6% marktaandeel in handel  en 1% wereldwijd. Doordat er in e-commerce nog volop groei is is er nog heel veel mogelijk. Betreedt je een groeimarkt of een bestaande markt?

Bouw een goede business op. Wat betekent dat nu voor jou?

Ben je iemand die een bedrijf wil bouwen op basis van bestaande oplossingen? Of wil je juist innovatief zijn? Ben je iemand die creatief is en het leuk vindt om problemen op te lossen? Houd je van techniek of ben je meer mensgericht?

 

Als je de perfecte dag kon schetsen hoe zou die eruit zien?
Wat doe je dan wel op zo’n dag?
Wat doe je dan niet op zo’n dag?
Waar besteed je je tijd wel aan?

 

11. Checklist

Op een gegeven moment heb je een lijst met checkpoints waarmee je kunt vaststellen of een interessant aanbod voor jou goed genoeg is om hierin te stappen. Doordat je deze checklist hanteert ga je steeds sneller inzien wat voor jou werkt en welke ideeën en kansen bij je passen. Je kunt hierdoor sneller beslissingen nemen en de koers blijven volgen in de richting waar je naar toe wilt.

Je gaat de kansen die zich aandienen tegenover jouw verlangens qua bedrijf zetten. Je kunt verleidingen beter afweren en je blijven focussen op dat wat je werkelijk wilt.

 

Heb je een checklist die je kunt nalopen?
Heb je iemand die je daaraan houdt?

 

Bouw een goede business op. Hoe nu verder?

Ga bij jezelf te rade en ga na wat voor levensstijl je wilt. Wil je veel tijd voor jezelf of wil je juist veel werken aan je bedrijf? Weet waaraan je begint!
Weet ook wat je sterke kwaliteiten zijn en delegeer datgene wat anderen beter kunnen doen.
Bedenk wat voor bedrijf je neer wilt zetten. Waarvoor dient het bedrijf en hoe gaat dit bedrijf jou dienen?

Een lijst met bedrijfskenmerken zal je helpen een beeld te vormen van het bedrijf dat je neer wilt zetten. Een lijst met voorwaarden waaraan een idee moet voldoen zorgt ervoor dat je makkelijker afleidingen kunt weerstaan.
Een minimum viable product maak je het snelst als je weet welke minimale maar wel nuttige kenmerken deze heeft zodat je product of dienst het snelst bij je eerste gebruikers afgeleverd kan worden.

Houd je checklist in de gaten en werk ze bij wanneer dat nodig is.

 

Wat ook interessant is…

Core Web Vitals 2021 Update

Core Web Vitals 2021 Update

Core Web Vitals 2021 Update Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blogpost had geschreven over Core Web Vitals...

SEO Specialist

SEO Specialist

SEO Specialist Als goed vindbaar zijn op Google belangrijk isAls SEO Specialist zijn wij er voor bedrijven en...

0 reacties