AI SEO (GEO) vs SEO AI (SEO 2.0)

AI SEO vs SEO AI

Written by Ryan Ip

03/03/2025

AI SEO (GEO) vs SEO AI (SEO 2.0)

 

Het kan je niet ontgaan zijn dat AI steeds meer impact krijgt in hoe we informatie tot ons krijgen en voor sommigen zelfs hoe we werkzaamheden verrichten.

 

Zeker ook in mijn vakgebied van SEO (en SEA) zie ik vele veranderingen gebeuren die elkaar zo snel opvolgen dat het lastig is om alle veranderingen bij te benen. Echter, wat zo nu en dan helpt is om onze mentale model van de wereld tegen het licht te houden om na te gaan wat er nu werkelijk aan de hand is.

 

Zodoende wil ik de veranderingen die ik zie als het gaat om AI en SEO te plaatsen in twee categorieën. Namelijk enerzijds AI SEO en anderzijds SEO AI en ik zal uitleggen wat voor mij het verschil is.

 

AI SEO = Answer & Generative Engine Optimization

 

Met de toegankelijkheid die ChatGPT heeft gebracht waardoor we met een zeer capabele LLM kunnen converseren heeft ertoe gebracht dat veel mensen deze tool is gaan gebruiken. De LLM van destijds GTP-3 was in 2023 al aardig in staat om goede informatie te verstrekken op basis van alle data waarmee het is getraind.

 

De enige beperking was dat de trainingsdata maar tot een bepaald jaartal was getraind en daardoor actuele informatie miste. Nu zijn er meerdere partijen die hun eigen LLM op de markt hebben gezet zoals Google met Gemini, Facebook/Meta met Llama en ga zo maar door. Elke dag komen er steeds meer LLM’s bij en er zijn zelfs tutorials online die je uitleggen hoe je je eigen LLM kunt bouwen.

 

Het onstaan van ChatGPT AI platformen als schil rondom een LLM heeft veel SEO specialisten doen afvragen of het mogelijk is om deze taalmodellen ook te “optimalizeren.” Dit leidde tot de ontwikkeling van AEO en GEO.

 

Futuristic Robot Typing

 

 

Wat is verschil tussen AEO en GEO?

Allereerst de afkorting AEO, wat staat voor Answer Engine Optimization. Met AEO wil men content dusdanig optimaliseren zodat AI gedreven zoekmachines deze als de meest accurate bron van informatie gaat bestempelen.

De afkorting GEO staat voor Generative Engine Optimization en dat heeft ook als doel heeft om content te optimaliseren voor AI-gedreven zoekmachines. Met GEO is het doel dat AI gaat leren van de content en nieuwe informatie hieruit genereren.

 

Zowel AEO als GEO activiteiten hebben als taak het creëren van content en het gebruik van de zoekwoorden verbeteren wat leidt tot een meer gepersonalieerde ervaring voor gebruikers.

 

 

 

Marktaandeel Google Search

Google Search was vroeger altijd goed voor een marktaandeel van meer dan 90% wat betreft zoekmachines in het Westen. In Azië gebruiken ze Baidu wat daar weer wat van de percentage afsnoepte. Echter in Augustus 2024 kwam daar verandering in toen ineens het marktaandeel van Google onder de 90% zakte.

 

Google Search Marktaandeel 2024-2025

 Statcounter

 

Dat was ongekend en dat veroorzaakte wel een shock in de SEO community omdat het een teken was dat gebruikers meer AI platformen zoals ChatGPT gingen gebruiken voor zoekopdrachten.

 

 

 

 

Intrede van AI platformen

Nu zijn deze LLM’s in feite platformen waar mensen terecht kunnen om informatie op te vragen. Andere platformen zijn Reddit, Facebook / Meta of elk ander (social media) community waar veel mensen bij elkaar komen. Het grote verschil met ChatGPT t.o.v. deze andere platformen is dat er een interpreter is die onze vraag beoordeelt en niet tientallen websites, reacties of antwoorden teruggeeft.

 

Integendeel, ChatGPT gaat zelf op zoek voor jou naar wat het beste antwoord is op jouw vraag. Dat kan handig zijn en tijd besparen want je hoeft nu zelf niet door al die verschillende websites en antwoorden zelf te zoeken.

 

Google Generative AI Overviews

Zij kon door het geweld van ChatGPT natuurlijk niet stil zitten en gingen daardoor ook in sneltreinvaart aanpassingen doen. Nu was Google Search en de layout van de SERP altijd al onderhevig aan veranderingen en door AI had zij besloten om ook dat AI toe te passen in haar systemen. Met het idee om marktaandeel te behouden c.q. terug te winnen waardoor gebruikers nog steeds Google zullen gebruiken om snel antwoord te krijgen op hun zoekopdrachten. Dit heeft geleidt tot de Generative AI overviews gedeelte in Google Search.

 

Zoals gezegd update Google Search wel vaker de SERP pagina aan afhankelijk van wat zij nuttig vindt voor de gebruiker. Echter, een punt van aandacht is wel dat Google een commercieel bedrijf is dat verdient aan advertenties. Die staan normaliter bovenaan deze SERP pagina’s en doordat ze nu door deze Generative AI overviews naar beneden zijn weggeduwd zal dit zeker impact hebben op Google’s omzet. Naar alle waarschijnlijkheid zal Google in de loop der tijd wel weer veranderingen hierin gaan aanbrengen. Wat dat is, zal de toekomst leren.

 

 

Google Generative AI Overview

 

 

SEO AI = SEO 2.0

Wat houdt SEO 2.0 precies in? SEO houdt zich bezig met zoekmachine optimalisatie en aangezien Google Search de grootste zoekmachine is wordt de meeste inspanningen daarop ingericht. Dit komt ook omdat Google zelf een bepaald beleid voor ogen heeft wat een goede website is. Zij heeft daarvoor haar eigen website waarin ze deelt wat deze richtlijnen zijn. Daarnaast heeft Google ook mensen in dienst die handmatig websites afgaan om te bepalen of deze voldoen aan de eisen. Hiervoor heeft Google een document genaamd de Google Raters Guideline.

 

Google SEO Richtlijnen

Met al deze kennis houden SEO specialisten zich bezig om ervoor te zorgen dat de websites die zij in beheer hebben zo goed mogelijk presteren en voldoen aan de richtlijnen van Google. Daarnaast zal zij ook opgedane kennis en ervaring in huis hebben dat helpt in het ranken van websites die Google liever niet in het openbaar wil hebben.

 

Als alle SEO specialisten nu eenmaal weten hoe de Google ranking algoritmes werken dan zou het voor Google onmogelijk zijn om te bepalen wie de nummer 1 plek zou moeten krijgen. Vandaar dat je ook binnen de SEO wereld een hiërarchie hebt van specialisten die weten wat werkt op basis van proprietary kennis en ervaringen versus de algemene SEO kennis waar iedereen toegang tot heeft.

 

 

Laptop Rating Feedback

 

 

AI en Contentmarketing

Desalniettemin, hebben veel SEO specialisten ook AI omarmd om hun werkzaamheden te vergemakkelijken. Een zeer sterke toename van AI in het SEO vakgebied is met name te zien in de content marketing. Waarbij AI in staat is om veel teksten te produceren. In het begin was de kwaliteit van de teksten erbarmelijk maar in de loop der tijd wordt deze steeds beter en beter.

 

Het feit dat je met AI zo makkelijk teksten kan laten genereren zet ook vraagtekens bij partijen zoals Google of dit werkelijk teksten van hoge kwaliteit is. Daarop heeft Google alweer haar beleid op aangepast en mensen erop geattendeerd hoe haar visie is met betrekking tot AI gegeneerde webteksten. Verder zie je dat door tools zoals Midjourney men tegenwoordig AI ook kan inzetten om afbeeldingen en video’s te genereren en dat in te zetten voor social media.

 

 

Laptop Brain

 

 

SEO tools worden ook verder uitgebreid en uitgerust met AI functionaliteiten waardoor het makkelijker is om SEO werkzaamheden uit te voeren. Zoals aangegeven bieden veel tools al aan om AI webteksten te genereren maar ook huidige website content te optimaliseren. Gezien de ontwikkelingen zullen deze tools zullen in de loop der tijd steeds meer AI functionaliteiten in zich hebben. Wat reeds gebeurt is dat veel tools dezelfde functionaliteiten gaan bieden. Wat dan interessant is om te achterhalen hoe deze functionaliteiten geimplementeerd zijn.

 

Conclusie

AI heeft veel teweeg gebracht in SEO zowel voor de mensen die antwoorden zoeken naar hun vragen maar ook voor organisaties die in het leven zijn om deze mensen te helpen met hun producten en diensten. Men gaat in de nabije toekomst steeds meer op een andere manier informatie tot zich nemen via platformen zoals ChatGPT.

 

Voor SEO specialisten wordt het werk breder omdat er nu weer op zoek gegaan moet worden hoe we organisaties zo goed mogelijk kunnen helpen met hun vindbaarheid op meerdere platformen.

 

Benieuwd naar wat de toekomst gaat brengen. Een ding is zeker, het zal gaan veranderen.

Heb je last van websiteverkeer dat is ingezakt? Wil je meer weten hoe wij jou kunnen helpen daarin? Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend orientatiegesprek.

<a href="https://seosight.nl/author/ryan/" target="_self">Ryan Ip</a>

Ryan Ip

Ryan is oprichter van het online marketingbureau SEO Sight en zijn expertise omvat zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachine-adverteren (SEA). Hij combineert zijn technische vaardigheden met een diepgaand inzicht in online marketing om effectieve en duurzame strategieën te ontwikkelen, gericht op het verhogen van online zichtbaarheid en engagement voor zijn klanten. Daarnaast heeft hij een passie in zelfontwikkeling en psychologie. Hij schrijft daarom graag artikelen gericht op deze gebieden.

You May Also Like…

0 reacties