Google Search Engine Updates
Google Search Engine is een website die maar we maar al te vaak gebruiken om informatie te vinden die we belangrijk achten of nodig hebben.
Wat we als gebruiker belangrijk vinden is dat we goede resultaten terugkrijgen in de zin van een lijst van websites die antwoord geven op onze zoekopdracht.
Om dit te realiseren hebben we te maken met een drietal punten wat moet plaatsvinden:
1. Een programma (crawler) die websites raadpleegt om te zien welke informatie deze bevat. Aangezien er dagelijks duizenden nieuwe websites erbij komen en ook huidige websites hun content vernieuwen dient deze crawler dus regelmatig erop uit te moeten. De crawler zal de gevonden data ook plaatsen in een centrale database.
2. Een algoritme dat de centrale database doorzoekt en nagaat wat de crawler heeft gevonden, interpreteert de gevonden data en categoriseert deze.
3. Een plek waar een gebruiker zoekopdrachten kan invullen en waarbij de resultaten op een ordelijke manier getoond wordt. Ook wel de Search Engine Result Page oftewel SERP genaamd.
De eerste twee hoofdzaken gebeuren allemaal in de achtergrond bij Google. Als gebruiker hebben we vooral te maken met de Google SERP.
Punt twee is een cruciaal punt om data vergaard door de crawler te laten aansluiten bij de zoekopdracht en behoefte van de gebruiker. Dit is niet zo makkelijk en daardoor voert Google constant aanpassingen aan deze algoritme. Het is niet 1 programma die dit doet maar een verzameling van systemen. Enkele zijn Spambrain, Rankbrain en BERT. Laatstgenoemde is vooral gericht op AI (kunstmatige intelligentie) wat de afgelopen tijd veel populariteit heeft gekregen.
De Google Search Engine updates vinden dus vaak plaats en deze kan men hier op deze site vinden:
https://status.search.google.com/products/rGHU1u87FJnkP6W2GwMi/history
Heb je een eigen website dan wil je hoog gevonden worden in Google Search. Door updates aan de Google Search algoritme kan jouw website ineens minder hoog staan. Het is dus zaak om te weten of er een update is geweest. Nu heb je een website URL waar je dat dus kan raadplegen.
Wat vindt Google belangrijk?
De Google zoekmachine wil behulpzaam zijn en is erbij gebaat dat jij als gebruiker zo snel mogelijk de informatie vindt op de vragen die je stelt via haar zoekmachine. Deze informatie wordt getoond in een overzicht genaamd “Search Engine Result Page (SERP) ” oftewel in de zoekmachineresultatenpagina.
Deze pagina is in de loop der jaren veranderd qua layout. Was het vroeger een top 10 van websites die geranglijst waren op basis van jouw zoekopdracht. Tegenwoordig plaatst Google bovenin, onderaan en rechts van het scherm extra informatie dit “mogelijk” te maken heeft met je zoekopdracht.
Google is een commercieel bedrijf en een groot verdienmodel zijn het plaatsen van advertenties. Hierdoor kun je ineens bedrijfsreclames zien op de SERP doordat zij advertentieruimte hebben ingekocht.
Hoog gevonden worden in Google betekent dus dat jouw website opvalt tussen al die andere websites. Dat je goede en informatieve content aanbiedt dat antwoord geeft aan de informatiebehoeftes van de gebruiker.
Wil je dat ook voor jouw website? Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. Rechtsbovenaan in het menu kun je ons contactformulier vinden.
0 reacties