Dit artikel beschrijft wat SEO precies is en om dat uit te leggen gaan we kort in op het ontstaan van dit fenomeen. De volgende onderwerpen komen daarvoor aan bod:

 

  1. Wat betekent de term SEO?
  2. Een korte historie van het WWW
  3. Historie van zoekmachines
  4. Wat is SEO nu werkelijk?
  5. Noodzaak van SEO
  6. Vormen van SEO
  7. Samenvatting wat is SEO

 

 

 


 

 

De term SEO

 

SEO is de engelse afkorting voor “Search Engine Optimization” en vertaald naar het Nederlands is dat zoekmachineoptimalisatie.

 

Echter, in de spreektaal is het makkelijker om de afkorting te gebruiken omdat het nu eenmaal makkelijker praat. SEO wordt vaker als term gebruikt omdat veel artikelen over dit onderwerp in het Engels zijn.

 

Verder wordt het direct geassocieerd met Google aangezien dit de grootste zoekmachines is op het Internet.

 

Veel artikelen geschreven over SEO beschrijft dan ook de relatie met en interpretatie ervan door Google.

 

 

 

Een hele korte historie van het World Wide Web

 

SEO Sight Coloured Links

Dit artikel (1) stelt dat SEO al zo’n 25 jaar bestaat. Tim-Berners Lee is de uitvinder van het World Wide Web (WWW) en bracht in 1991 de eerste webbrowser uit.

 

De bedoeling van het WWW is dat het een ruimte is van informatie waarbij documenten en andere Web bronnen aan elkaar gelinkt zouden zijn door middel van hypertext links en benaderd kon worden via het Internet (2).

 

Voor het vinden van de gewenste informatie was de noodzaak al vrij snel aanwezig toen in 1993 er al honderden websites bestonden.

 

 

 

Historie van zoekmachines

 

SEO Sight Logos ZoekmachinesEen van de eerste zoekmachines was Archie (3) gemaakt door een student van de McGill Universiteit in Montreal. Sindsdien zijn er talloze zoekmachines gekomen en gegaan.

 

Zo had je bijvoorbeeld Lycos, Altavista en Ask.com (4). Google werd in 1998 gelanceerd en is vandaag de dag de grootste en meest bezochte zoekmachine op aarde.

 

Vooral in het begin was juist de eenvoud en snelheid van Google wat maakte dat deze steeds meer gebruikt werd.

 

Vandaag de dag vinden er dagelijks miljoenen zoekopdrachten plaats wat door evenveel webgebruikers wordt opgegeven.

 

 

 


 

 

Wat is SEO nu werkelijk?

SEO Sight SEO Activiteiten

 

SEO is ontstaan als antwoord op het vindbaar maken van informatie voor gebruikers.

 

Je kunt SEO vanuit een drietal perspectieven bekijken. Namelijk als website eigenaar, de gebruiker en de zoekmachine.

 

Kort gezegd, als website eigenaar betekent het dat je activiteiten verricht waardoor jouw content, jouw informatie zo goed mogelijk geïndexeerd wordt door zoekmachines. Hierdoor weten zij welke informatie je te bieden hebt.

 

Als gebruiker van een zoekmachine wil je dus dat zoekopdrachten beantwoordt wordt met links naar websites dat de gewenste informatie oplevert.

 

Immers, als je een website bezoekt dat op de zoekresultatenpagina stond en je komt erachter dat de informatie niet relevant is dan ben je snel teleurgesteld.

 

Voor zoekmachines is het de kunst om vraag en aanbod bij elkaar te brengen.

 

Hiervoor zetten zij algoritmes in om dat voor elkaar te krijgen. Deze algoritmes hanteren allerlei ranking factoren dat bepaalt op welke positie websites op de zoekresultatenpagina’s terecht komen.

 

Een uitgebreidere beschrijving van deze driehoeksrelatie vind je in dit artikel terug.

 

 

 

Noodzaak van SEO

 

Dagelijks komen en gaan duizenden websites op het Internet wat maakt dat de noodzaak van zoekmachines evident is.

 

Jouw doelgroep is net als die miljarden mensen online op het Internet en op zoek naar informatie.

 

Wil je door jouw doelgroep gevonden dan is het belangrijk dat wat je aan te bieden hebt begrijpelijk is voor zoekmachines.

 

Op haar beurt kan zij de brug slaan tussen vraag en aanbod. Voldoet jouw website daardoor dus ook aan de structuur en standaarden van zoekmachines?

 

 

 

Ranking

Eerste zoekpagina klik ratio

 

Ook al voldoet jouw website aan de structuur en standaarden van zoekmachines dan heb je nog te maken met websites dat vergelijkbare informatie aanbiedt.

 

Wat dan gaat meetellen is op welke positie jouw website op de zoekresultatenpagina (SERP) eindigt.

 

Er zijn meer dan 200 factoren die Google meeweegt in de ranking.

 

Onderdeel van SEO is na te gaan hoe je hoog op de zoekresultatenpagina komt.

 

 

 

Doelgroep

SEO Sight Personas

SEO activiteiten heeft ook raakvlakken met jouw doelgroep, de Internet gebruikers die jij wilt bereiken.

 

Je wilt hen zo goed mogelijk van dienst zijn door informatie aan te bieden dat voor hun relevant, accuraat en betrouwbaar is.

 

Zij gaan jou dan uiteindelijk zien als een goede bron van informatievoorziening.

Door op deze manier een vertrouwensband met hen aan te gaan ga je leren wat er zich afspeelt in jouw doelgroep. Hierdoor kun je jouw producten en diensten beter op hen afstemmen.

 

 

 

 

 


 

 

Vormen van SEO

 

SEO Sight - Wat-is-SEO

 

In de voorgaande paragraaf gingen we al in op de noodzaak van SEO voor website eigenaren.

 

Omdat SEO een breed werkterrein is heeft men op een gegeven moment daarin ook onderscheid in gemaakt. Namelijk:

 

Technical SEO dat zich bezig houdt met het op orde brengen van de structuur van de website zodat zoekmachines deze goed kunnen doorzoeken en indexeren.

 

On-page SEO dat zich meer richt op de inhoudelijke kant van de website. De informatie die erop aangeboden is en of deze goed geinterpreteerd kan worden door zoekmachines.

 

Off-page SEO. Deze vorm van SEO bekijkt de relaties die de website heeft met andere websites op het Internet. Geen een website op het Internet staat op zichzelf en heeft vaak relaties met andere websites.

 

Bijvoorbeeld, jouw website wordt genoemd in een gerenommeerde website in jouw branche. Artikelen op jouw website wordt gedeeld door andere websites.

 

Door de toename van Social Media, zoals Facebook en Twitter, kan jouw informatie ook daarop teruggevonden worden.

 

SEO Sight On-Off-Techical-SEO

 

Deze drie vormen van SEO versterken elkaar om zo tot een compleet SEO strategie en uitvoering te komen.

 

Een goede implementatie van SEO maakt dat jouw website goed gevonden wordt door gebruikers en doordat deze correct geïndexeerd wordt door zoekmachines.

 

Relevante informatie op jouw website kan daardoor zijn plek innemen op het Internet en gevonden worden door jouw doelgroep.

 

 

 


 

 

 

Samenvatting Wat is SEO

 

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization‘ en behelst activiteiten waardoor content op jouw website doorzocht en geïndexeerd kan worden door zoekmachines.

 

Dat maakt dat zoekmachines jouw content begrijpen en dit kunnen aanbieden aan haar gebruikers die op zoek zijn naar jouw informatie.

 

Onder de miljarden Internet gebruikers zit jouw doelgroep en het is dan ook belangrijk om te begrijpen wat zij interessant vinden en naar op zoek zijn.

 

Hierdoor kan je jouw eigen produkten en diensten beter op hen afstemmen. Er zijn verschillende vormen van SEO genaamd: technical SEO, on-page SEO, off-page SEO.

 

Ze richten zich elk op een onderdeel van de totale verzameling aan SEO activiteiten die men kan uitvoeren.

 

 

 

Bronnen

 

1: https://blog.smamarketing.net/25-years-of-seo-a-timeline-of-search-engine-optimization-infographic

2: https://en.wikipedia.org/wiki/World_Wide_Web

3: http://www.searchenginehistory.com/

4: https://searchenginewatch.com/sew/study/2064954/where-are-they-now-search-engines-weve-known-loved

 

Door een gestructureerd SEO stappenplan te hanteren kan SEO Sight snel websites op een goede gestructureerde manier websites optimaliseren.

 

Wil je weten of wij wat voor je kunnen betekenen neem dan contact met ons op.

 

Vul je gegevens hieronder in zodat wij contact met je kunnen opnemen voor een oriënterend gesprek. Dit gesprek is geheel vrijblijvend en kosteloos.

13 + 10 =

Share This