In een ander blogpost beschreef ik het verschil tussen “Beter gevonden worden door Google” vs “Beter gevonden worden op Google.” Daarin gaf ik aan dat er een miniem verschil is maar wel essentieel.

 

Namelijk, ligt je focus bij Google of bij jouw gewenste doelgroep?

 

Als uitgangspunt neem ik het SEO Driehoek dat uitgaat van de elementen: gebruikers, Google en de website eigenaar.

Beter gevonden worden op Google betekent dat je je richt op de gebruikers van Google en dat zijn in feite jouw potentiële klanten.

 

Diegene die interesse hebben in jouw product en of dienst. Daarbij wil je dat jouw potentiële klanten jouw website eerder zullen bezoeken dan de anderen op de SERP lijst.

 

SERP staat voor “search engine ranking page” en is de lijst van websites dat getoond wordt na een zoekopdracht.

 

Deze lijst is op basis van de factoren die Google hanteert om te bepalen welke plek jij krijgt.

 

Volgens sommigen zijn er meer dan 200 ranking factoren die meegenomen wordt in de weging van jouw website en de plek die je inneemt.

 

Deze SERP is niet statisch en is continu aan verandering onderhevig.

 

Dat betekent dat jouw positie op de SERP verbetert kan worden naarmate er meer SEO werkzaamheden verricht wordt.

 

SEO Sight - Construction-Computer

 

Om ze te kunnen bereiken via Google zul je eerst jouw website moeten laten indexeren.

 

Je wilt dus eerst beter gevonden worden door Google.

 

Je maakt jouw website bekend bij Google en al gauw zullen crawlers jouw website bezoeken.

Crawlers zijn hulpprogramma’s van Google die als het ware door jouw hele website heen kruipen op zoek naar wat er allemaal aanwezig is.

 

SEO-Sight-SEO-Vergrootglas

 

Vaak komt er eerst een SEO audit aan te pas om ervoor te zorgen dat jouw website technisch in orde is en dat de crawlers hun werk kunnen doen.

 

Naderhand, wanneer alles goed is bevonden meld je jouw website aan bij de zoekmachine.

 

SEO Sight SEO Audit Facebook Example

 

Bij Google gebeurt dat bijvoorbeeld via de Google Search Console.

 

Je meldt je website aan door de desbetreffende URL op te geven. Je geeft tevens aan dat je ook de daadwerkelijke eigenaar bent of managementrechten hebt.

 

Er wordt  van je gevraagd om iets toe te voegen aan je website, zoals een bestand uploaden wat alleen iemand kan met de juiste toegangsrechten, of DNS records aanpassen.

 

Na een paar uur zal jouw website bezocht worden door een crawler en wordt je op de SERP lijst geplaatst van Google.

 

SEO Sight Google Search Console

 

Terugkomend op de vraag hoe je beter gevonden wordt op Google benoemde ik al dat de focus ligt op gebruikers.

 

Vanuit SEO perspectief gezien richt je je op het domein van On-page SEO. Dat houdt zoveel in dat er gekeken wordt naar de content die op jouw website staat.

 

Denk hierbij aan teksten, afbeeldingen, video’s en overige informatiebronnen die erop staan.

 

Deze informatiebronnen maken dat potentiële klanten jouw website willen bezoeken. Zij zijn op zoek naar informatie en via Google komen ze op jouw website terecht.

 

Google is een belangrijke schakel in deze en vandaar dat een SEO audit uitermate belangrijk is om uit te voeren.

 

SEO Sight Content Creation

 

Dat wat je aanbiedt aan informatie moet aansluiten aan de vraag van jouw potentiële klanten.

 

Maar wie zijn dat dan? Wat is hun vraag?

 

Het is dan ook zaak om eerst te begrijpen wie jouw potentiële klanten zijn. Dat doe je door o.a. persona’s te maken.

 

Dat zijn fictieve klantprofielen die met jou zaken willen doen. Je zult als het ware in moeten duiken in hun belevingswereld welke je inzichtelijk maakt met customer journey’s.

 

Bij het creëren van deze elementen stel je vragen als:

 

  • Wat is hun behoefte?
  • Wat willen ze te weten komen?
  • Waar hebben ze hulp bij nodig?
  • Wat weten ze nog niet?
  • etc.

Door content te creëren dat aansluit bij hun informatiebehoefte trek je als het ware jouw potentiële klanten aan.

 

Je geeft antwoord op de vragen die ze stellen op Google.

 

Doordat Google jouw website heeft geïndexeerd komen ze via Google dan ook op jouw website.

 

SEO Sight Adwords Bing Ads Facebook Ads Linkedin Ads

 

Maar hoe weet je wat gebruikers willen? Waar zijn ze op zoek naar?

 

Dat doe je door middel van een zoekterm analyse rondom jouw branche.

 

Met een zoekterm analyse wordt nagegaan welke zoektermen gebruikers invoeren op Google.

 

Aan de hand van deze lijst kun je bepalen hoe je jouw content daarop laat aansluiten. Zodat gebruikers vinden waar ze naar op zoek zijn en zodat jij jouw boodschap over kunt laten brengen.

 

SEO Sight Keyword-To-Page

 

Een goede zoekterm analyse is dus zeer nuttig omdat het ervoor zorgt dat jij als website eigenaar gericht content kunt creëren dat voldoet aan de behoeftes van je potentiële doelgroep.

 

Dit is dan ook de derde onderdeel van het SEO driehoek. Namelijk dat van de website eigenaar.

 

Uiteindelijk wil je dat je beter gevonden wordt door Google en beter gevonden wordt op Google omdat het jou wat oplevert.

 

SEO Sight Mobiel Graph

 

Beter gevonden worden op Google betekent dat je een aantal stappen moet ondernemen zodat je zowel door Google als je potentiële klanten gevonden wordt.

 

Door een gestructureerd SEO stappenplan te hanteren kan SEO Sight snel websites op een goede gestructureerde manier websites optimaliseren.

 

Wil je weten of wij wat voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

 

Vul je gegevens hieronder in zodat wij contact met je kunnen opnemen voor een oriënterend gesprek. Dit gesprek is geheel vrijblijvend en kosteloos.

6 + 3 =

Share This